Δείτε φωτογραφίες, βίντεο και ολόκληρη την ομιλία του Σεβασμιωτάτου:
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου:
«Βαπτίζεται Χριστός, καί ἄνεισιν ἐκ τοῦ ὕδατος· συναναφέρει γάρ ἑαυτῷ τόν κόσμον, καί ὁρᾷ σχιζομένους τούς οὐρανούς, οὕς ὁ Ἀδάμ ἔκλεισεν ἑαυτῷ καί τοῖς μετ᾽ αὐτόν».
Πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς κάλεσε νά ἑορτάσουμε καί νά πανηγυρίσουμε τήν πρώτη πράξη τοῦ σχεδίου τῆς θείας οἰκονομίας γιά τή σωτηρία τῶν ἀνθρώπων. Πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες προσκυνήσαμε στό ταπεινό καί ἀπέριττο σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ τόν Θεό πού κατῆλθε στή γῆ καί «ἐφανερώθη ἐν σαρκί». Προσκυνήσαμε τόν Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ πού «ἔκλινεν οὐρανούς καί κατέβη» στόν κόσμο «γενόμενος ἄνθρωπος», «ἵνα θεόν τόν Ἀδάμ ἀπεργάσηται».
Ἡ θεία ἐνανθρώπηση ἄνοιξε τούς οὐρανούς ὄχι μόνο γιά νά κατέλθει ὁ Θεός-Λόγος, ἀλλά καί νά κατέλθουν στή γῆ οἱ ἄγγελοι προκειμένου νά εὐαγγελισθοῦν στούς ποιμένες τήν ἄφιξη τοῦ τῆς μεγάλης βουλῆς ἀγγέλου, τοῦ Σωτῆρος τοῦ κόσμου, καί νά ψάλλουν ἀπό τή γῆ τό «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία».
Καί αὔριο ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τή δεύτερη πράξη τοῦ θείου σχεδίου. Ἑορτάζει καί πανηγυρίζει τή δεύτερη Θεοφάνεια, ὄχι στή Βηθλεέμ, ἐνώπιον λίγων μόνο ποιμένων, ἀλλά στά ρεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου, ἐκεῖ ὅπου ἔσπευδε τό πλῆθος τῶν Ἰουδαίων γιά νά ἀκούσει τό κήρυγμα τοῦ Ἰωάννου καί νά βαπτισθεῖ ἐξομολογούμενο τίς ἁμαρτίες του.
«Βαπτίζεται Χριστός, καί ἄνεισιν ἐκ τοῦ ὕδατος», ψάλλει ὁ ἱερώτατος Κοσμᾶς μοναχός.
Τό θαῦμα τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου ἔχει ἤδη ἀρχίσει. Ὁ Σωτήρας καί Λυτρωτής τοῦ κόσμου ἔχοντας κατεβεῖ στή γῆ πρός χάριν τῶν ἀνθρώπων, ἀναλαμβάνοντας τήν πεπτωκυῖα σάρκα του γιά νά τήν καθαρίσει καί νά τήν ἁγιάσει, ἀνέρχεται τώρα ὡς ἀναμάρτητος Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ ἀπό τά ὕδατα τοῦ Ἰορδάνου, τά ὁποῖα ἁγιάζει μέ τήν παρουσία του· ἀνέρχεται φέροντας μαζί του καί τόν κόσμο, ἁγιάζοντας δηλαδή ὅλη τήν κτίση καί ὑποδεικνύοντας τό βάπτισμα ὡς τό μέσον τῆς ἀνόδου καί τῆς ἐπιστροφῆς τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τήν ἁμαρτία στόν Θεό, «συναναφέρει γάρ ἑαυτῷ τόν κόσμον».
Ποιός μπορεῖ νά διερωτηθεῖ γιά τήν ἀλήθεια τοῦ πράγματος; Ποιός μπορεῖ νά ἀμφιβάλλει γιά τό γεγονός; Ποιός μπορεῖ νά ἀμφισβητήσει τό θαῦμα;
Ἐάν κατά τήν προλαβοῦσα ἑορτή, τήν ἑορτή τῆς πρώτης Θεοφανείας, τήν ἑορτή τῆς θείας τοῦ Χριστοῦ σαρκώσεως, ἄγγελος Κυρίου εὐαγγελίζεται στούς ποιμένες «χαράν μεγάλην» καί «πλῆθος στρατιᾶς οὐρανίου» ἀναγγέλει τήν «ἐπί γῆς εἰρήνην», κατά τήν αὐριανή δεύτερη Θεοφάνεια δέν κατέρχονται ἁπλῶς ἄγγελοι, ἀλλά ἀνοίγουν οἱ οὐρανοί καί ὁ ἴδιος ὁ Θεός-Πατήρ ἀναγγέλει στόν κόσμο τήν παρουσία τοῦ Υἱοῦ του τοῦ ἀγαπητοῦ. Ἀνοίγουν οἱ οὐρανοί γιά νά πιστοποιήσουν ὅτι ἡ εὐδοκία τοῦ Πατρός, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, εἶναι ἤδη μεταξύ τῶν ἀνθρώπων. Ἀνοίγουν οἱ οὐρανοί γιά νά κατέλθει τό Πνεῦμα τό ἅγιο καί νά ἐπιβεβαιώσει «τοῦ λόγου τό ἀσφαλές» καί συγχρόνως νά δηλώσει τή σύμπραξή του στό μέγα μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας, στό μυστήριο τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου.
«Βαπτίζεται Χριστός … καί ὁρᾷ σχιζομένους τούς οὐρανούς, οὕς ὁ Ἀδάμ ἔκλεισεν ἑαυτῷ καί τοῖς μετ᾽ αὐτόν».
Ἡ βάπτιση τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος ὑπακούοντας στό θέλημα τοῦ Θεοῦ-Πατρός καταδέχεται νά κλίνει τήν κεφαλή του ἐνώπιον τοῦ δούλου του, τοῦ Προδρόμου καί Βαπτιστοῦ του, ἀνοίγει τούς οὐρανούς πού εἶχε κλείσει πρίν ἀπό αἰῶνες ὁ Ἀδάμ μέ τήν παρακοή του.
Τούς ἀνοίγει μέ τόν πιό πανηγυρικό τρόπο, μέ τήν παρουσία τῆς Παναγίας Τριάδος, καί ὄχι μόνο γιά τόν πεπτωκότα Ἀδάμ ἀλλά γιά ὁλόκληρο τό ἀνθρώπινο γένος. Ἀνοίγει τούς οὐρανούς γιά νά δεχθεῖ ὅλους ὅσους θά πιστεύσουν στό Σωτῆρα Χριστό καί θά βαπτισθοῦν στό ὄνομα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ. Ἀνοίγει τούς οὐρανούς γιά νά προσφέρει στούς ἀνθρώπους πού θά δεχθοῦν τό εὐαγγέλιο τῆς σωτηρίας «ἐξουσίαν τέκνα Θεοῦ γενέσθαι» καί θά τούς καταστήσει κληρονόμους τῆς βασιλείας του. Ἀνοίγει τούς οὐρανούς γιά νά δίξει τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ πρός τούς ἀνθρώπους, ἀγάπη πού δέν περιορίζεται μόνο στό νά στείλει τόν μονογενῆ του Υἱό ὡς ἄνθρωπο στόν κόσμο, ἀλλά πού ἐπιθυμεῖ καί νά ἀναβιβάσει τούς ἀνθρώπους στόν οὐρανό, χαρίζοντάς τους ἄφεση ἁμαρτιῶν διά τῆς πίστεως τῆς ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ καί τοῦ ἁγίου βαπτίσματος.
Ἀδελφοί μου, ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει αὔριο αὐτή τή δεύτερη πράξη τοῦ μυστηρίου τῆς θείας οἰκονομίας, τοῦ μυστηρίου τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Ἑορτάζει τή δεύτερη Θεοφάνεια καί μᾶς καλεῖ νά μήν μείνουμε ἁπλοί θεατές, νά μήν μείνουμε ἀπαθεῖς παρατηρητές, νά μήν μείνουμε κοσμικοί ἑορταστές καί πανηγυριστές ἑνός ὑπερκοσμίου γεγονότος, ἑνός ὑπερόχου θαύματος τῆς θείας ἀγάπης πρός τούς ἀνθρώπους καί πρός τόν καθένα ἀπό ἐμᾶς ξεχωριστά.
Ἄς μήν ἀφήσουμε τή δοκιμασία τῆς πανδημίας καί τά μέτρα πού ὀφείλουμε νά ἀκολουθήσουμε γιά τήν προστασία μας καί τήν προστασία τῶν ἀδελφῶν μας νά μᾶς ἐπηρεάσουν καί νά μᾶς ἐμποδίσουν νά αἰσθανθοῦμε στήν ψυχή μας αὐτό τό θαῦμα. Εἴτε μέσα στούς ἱερούς μας ναούς, γιά ὅσους θά μπορέσουν νά συμμετάσχουν στή θεία Λειτουργία, εἴτε παρακολουθώντας την ἀπό τά μέσα μαζικῆς ἐνημερώσεως, γιά ὅσους δέν θά μπορέσουν, ἄς ἀνοίξουμε καί ἐμεῖς τήν ψυχή μας γιά νά δεχθοῦμε τή χάρη τοῦ ἐν Ἰορδάνῃ δι᾽ ἡμᾶς βαπτιζομένου Κυρίου μας, γιά νά δεχθοῦμε τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ-Πατρός καί τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Ἄς ἀνοίξουμε τήν ψυχή μας ἐν μετανοίᾳ, γιά νά δεχθοῦμε τήν καθαρτική τῆς ὑπερουσίου Τριάδος ἐνέργεια πού διαχέεται στόν κόσμο. Καί ἄς ἱκετεύσουμε μέ ὁλοκάρδιο πίστη τόν Χριστό νά μᾶς ἀπαλλάξει μέ τή χάρη του «ἀπό παντός μολυσμοῦ σαρκός καί πνεύματος», νά μᾶς ἀπαλλάξει ἀπό τήν πανδημία πού μᾶς ταλαιπωρεῖ καί μᾶς κρατᾶ μακριά ἀπό τή λατρευτική καί μυστηριακή ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας καί νά μᾶς χαρίσει τήν κάθαρση καί τή θέληση νά πορευόμεθα κατά τό νέο ἔτος, στό ὁποῖο πρό ἡμερῶν εἰσήλθαμε, τήν ὁδό τῶν ἐντολῶν του γιά νά ἔχουμε πάντοτε τή χάρη του καί τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ στή ζωή μας.
Πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία μᾶς κάλεσε νά ἑορτάσουμε καί νά πανηγυρίσουμε τήν πρώτη πράξη τοῦ σχεδίου τῆς θείας οἰκονομίας γιά τή σωτηρία τῶν ἀνθρώπων. Πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες προσκυνήσαμε στό ταπεινό καί ἀπέριττο σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ τόν Θεό πού κατῆλθε στή γῆ καί «ἐφανερώθη ἐν σαρκί». Προσκυνήσαμε τόν Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ πού «ἔκλινεν οὐρανούς καί κατέβη» στόν κόσμο «γενόμενος ἄνθρωπος», «ἵνα θεόν τόν Ἀδάμ ἀπεργάσηται».
Ἡ θεία ἐνανθρώπηση ἄνοιξε τούς οὐρανούς ὄχι μόνο γιά νά κατέλθει ὁ Θεός-Λόγος, ἀλλά καί νά κατέλθουν στή γῆ οἱ ἄγγελοι προκειμένου νά εὐαγγελισθοῦν στούς ποιμένες τήν ἄφιξη τοῦ τῆς μεγάλης βουλῆς ἀγγέλου, τοῦ Σωτῆρος τοῦ κόσμου, καί νά ψάλλουν ἀπό τή γῆ τό «Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία».
Καί αὔριο ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τή δεύτερη πράξη τοῦ θείου σχεδίου. Ἑορτάζει καί πανηγυρίζει τή δεύτερη Θεοφάνεια, ὄχι στή Βηθλεέμ, ἐνώπιον λίγων μόνο ποιμένων, ἀλλά στά ρεῖθρα τοῦ Ἰορδάνου, ἐκεῖ ὅπου ἔσπευδε τό πλῆθος τῶν Ἰουδαίων γιά νά ἀκούσει τό κήρυγμα τοῦ Ἰωάννου καί νά βαπτισθεῖ ἐξομολογούμενο τίς ἁμαρτίες του.
«Βαπτίζεται Χριστός, καί ἄνεισιν ἐκ τοῦ ὕδατος», ψάλλει ὁ ἱερώτατος Κοσμᾶς μοναχός.
Τό θαῦμα τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου ἔχει ἤδη ἀρχίσει. Ὁ Σωτήρας καί Λυτρωτής τοῦ κόσμου ἔχοντας κατεβεῖ στή γῆ πρός χάριν τῶν ἀνθρώπων, ἀναλαμβάνοντας τήν πεπτωκυῖα σάρκα του γιά νά τήν καθαρίσει καί νά τήν ἁγιάσει, ἀνέρχεται τώρα ὡς ἀναμάρτητος Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ ἀπό τά ὕδατα τοῦ Ἰορδάνου, τά ὁποῖα ἁγιάζει μέ τήν παρουσία του· ἀνέρχεται φέροντας μαζί του καί τόν κόσμο, ἁγιάζοντας δηλαδή ὅλη τήν κτίση καί ὑποδεικνύοντας τό βάπτισμα ὡς τό μέσον τῆς ἀνόδου καί τῆς ἐπιστροφῆς τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τήν ἁμαρτία στόν Θεό, «συναναφέρει γάρ ἑαυτῷ τόν κόσμον».
Ποιός μπορεῖ νά διερωτηθεῖ γιά τήν ἀλήθεια τοῦ πράγματος; Ποιός μπορεῖ νά ἀμφιβάλλει γιά τό γεγονός; Ποιός μπορεῖ νά ἀμφισβητήσει τό θαῦμα;
Ἐάν κατά τήν προλαβοῦσα ἑορτή, τήν ἑορτή τῆς πρώτης Θεοφανείας, τήν ἑορτή τῆς θείας τοῦ Χριστοῦ σαρκώσεως, ἄγγελος Κυρίου εὐαγγελίζεται στούς ποιμένες «χαράν μεγάλην» καί «πλῆθος στρατιᾶς οὐρανίου» ἀναγγέλει τήν «ἐπί γῆς εἰρήνην», κατά τήν αὐριανή δεύτερη Θεοφάνεια δέν κατέρχονται ἁπλῶς ἄγγελοι, ἀλλά ἀνοίγουν οἱ οὐρανοί καί ὁ ἴδιος ὁ Θεός-Πατήρ ἀναγγέλει στόν κόσμο τήν παρουσία τοῦ Υἱοῦ του τοῦ ἀγαπητοῦ. Ἀνοίγουν οἱ οὐρανοί γιά νά πιστοποιήσουν ὅτι ἡ εὐδοκία τοῦ Πατρός, ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, εἶναι ἤδη μεταξύ τῶν ἀνθρώπων. Ἀνοίγουν οἱ οὐρανοί γιά νά κατέλθει τό Πνεῦμα τό ἅγιο καί νά ἐπιβεβαιώσει «τοῦ λόγου τό ἀσφαλές» καί συγχρόνως νά δηλώσει τή σύμπραξή του στό μέγα μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας, στό μυστήριο τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου.
«Βαπτίζεται Χριστός … καί ὁρᾷ σχιζομένους τούς οὐρανούς, οὕς ὁ Ἀδάμ ἔκλεισεν ἑαυτῷ καί τοῖς μετ᾽ αὐτόν».
Ἡ βάπτιση τοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος ὑπακούοντας στό θέλημα τοῦ Θεοῦ-Πατρός καταδέχεται νά κλίνει τήν κεφαλή του ἐνώπιον τοῦ δούλου του, τοῦ Προδρόμου καί Βαπτιστοῦ του, ἀνοίγει τούς οὐρανούς πού εἶχε κλείσει πρίν ἀπό αἰῶνες ὁ Ἀδάμ μέ τήν παρακοή του.
Τούς ἀνοίγει μέ τόν πιό πανηγυρικό τρόπο, μέ τήν παρουσία τῆς Παναγίας Τριάδος, καί ὄχι μόνο γιά τόν πεπτωκότα Ἀδάμ ἀλλά γιά ὁλόκληρο τό ἀνθρώπινο γένος. Ἀνοίγει τούς οὐρανούς γιά νά δεχθεῖ ὅλους ὅσους θά πιστεύσουν στό Σωτῆρα Χριστό καί θά βαπτισθοῦν στό ὄνομα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ. Ἀνοίγει τούς οὐρανούς γιά νά προσφέρει στούς ἀνθρώπους πού θά δεχθοῦν τό εὐαγγέλιο τῆς σωτηρίας «ἐξουσίαν τέκνα Θεοῦ γενέσθαι» καί θά τούς καταστήσει κληρονόμους τῆς βασιλείας του. Ἀνοίγει τούς οὐρανούς γιά νά δίξει τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ πρός τούς ἀνθρώπους, ἀγάπη πού δέν περιορίζεται μόνο στό νά στείλει τόν μονογενῆ του Υἱό ὡς ἄνθρωπο στόν κόσμο, ἀλλά πού ἐπιθυμεῖ καί νά ἀναβιβάσει τούς ἀνθρώπους στόν οὐρανό, χαρίζοντάς τους ἄφεση ἁμαρτιῶν διά τῆς πίστεως τῆς ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ καί τοῦ ἁγίου βαπτίσματος.
Ἀδελφοί μου, ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει αὔριο αὐτή τή δεύτερη πράξη τοῦ μυστηρίου τῆς θείας οἰκονομίας, τοῦ μυστηρίου τῆς σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Ἑορτάζει τή δεύτερη Θεοφάνεια καί μᾶς καλεῖ νά μήν μείνουμε ἁπλοί θεατές, νά μήν μείνουμε ἀπαθεῖς παρατηρητές, νά μήν μείνουμε κοσμικοί ἑορταστές καί πανηγυριστές ἑνός ὑπερκοσμίου γεγονότος, ἑνός ὑπερόχου θαύματος τῆς θείας ἀγάπης πρός τούς ἀνθρώπους καί πρός τόν καθένα ἀπό ἐμᾶς ξεχωριστά.
Ἄς μήν ἀφήσουμε τή δοκιμασία τῆς πανδημίας καί τά μέτρα πού ὀφείλουμε νά ἀκολουθήσουμε γιά τήν προστασία μας καί τήν προστασία τῶν ἀδελφῶν μας νά μᾶς ἐπηρεάσουν καί νά μᾶς ἐμποδίσουν νά αἰσθανθοῦμε στήν ψυχή μας αὐτό τό θαῦμα. Εἴτε μέσα στούς ἱερούς μας ναούς, γιά ὅσους θά μπορέσουν νά συμμετάσχουν στή θεία Λειτουργία, εἴτε παρακολουθώντας την ἀπό τά μέσα μαζικῆς ἐνημερώσεως, γιά ὅσους δέν θά μπορέσουν, ἄς ἀνοίξουμε καί ἐμεῖς τήν ψυχή μας γιά νά δεχθοῦμε τή χάρη τοῦ ἐν Ἰορδάνῃ δι᾽ ἡμᾶς βαπτιζομένου Κυρίου μας, γιά νά δεχθοῦμε τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ-Πατρός καί τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Ἄς ἀνοίξουμε τήν ψυχή μας ἐν μετανοίᾳ, γιά νά δεχθοῦμε τήν καθαρτική τῆς ὑπερουσίου Τριάδος ἐνέργεια πού διαχέεται στόν κόσμο. Καί ἄς ἱκετεύσουμε μέ ὁλοκάρδιο πίστη τόν Χριστό νά μᾶς ἀπαλλάξει μέ τή χάρη του «ἀπό παντός μολυσμοῦ σαρκός καί πνεύματος», νά μᾶς ἀπαλλάξει ἀπό τήν πανδημία πού μᾶς ταλαιπωρεῖ καί μᾶς κρατᾶ μακριά ἀπό τή λατρευτική καί μυστηριακή ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας καί νά μᾶς χαρίσει τήν κάθαρση καί τή θέληση νά πορευόμεθα κατά τό νέο ἔτος, στό ὁποῖο πρό ἡμερῶν εἰσήλθαμε, τήν ὁδό τῶν ἐντολῶν του γιά νά ἔχουμε πάντοτε τή χάρη του καί τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ στή ζωή μας.
Στο τέλος μόνοι σας θα τραγουδάτε. Υποκριτες
ΑπάντησηΔιαγραφή