Πως να νικήσετε το κρυολόγημα; Δείτε 10 τρόφιμα για γερό ανοσοποιητικό και καλύτερο χειμώνα

Από την Ξένια - Μαρία Παπαναστασίου
MSc Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Όλοι ταλαιπωρούμαστε κάθε χειμώνα από τα κρυολογήματα και τις ιώσεις. Εάν φέτος δεν θέλετε να παραδοθείτε τόσο εύκολα στα συμπτώματα της γρίπης, στραφείτε στο φαρμακείο της φύσης. Παρακάτω, παρατίθεται μία λίστα από τρόφιμα που μπορούν να θωρακίσουν τον οργανισμό σας και να σας κρατήσουν μακριά από τα ανεπιθύμητα συμπτώματα του κρυολογήματος και της γρίπης. Αλλά και αν τελικά παραδοθείτε σε αυτά, καταναλώστε τα παρακάτω τρόφιμα για να έχετε ταχύτερη ανάρρωση. Ας δούμε λοιπόν, ποια είναι αυτά:
1. Εσπεριδοειδή, όπως πορτοκάλι, γκρέιπφρουτ, λεμόνι, μανταρίνι. Οι καρποί αυτοί είναι πλούσιοι σε αντιοξειδωτικά συστατικά και επιπλέον παρέχουν στον οργανισμό την υδατοδιαλυτή και γνωστή σε όλους μας βιταμίνη C. Η βιταμίνη C ενισχύει την άμυνα του οργανισμού μειώνοντας τα συμπτώματα του κρυολογήματος. Μπορείτε να καταναλώσετε τα εσπεριδοειδή είτε ως ολόκληρα φρούτα είτε σε μορφή φυσικών χυμών ή ακόμα και να προσθέσετε το χυμό τους στα φαγητά. 
2. Πρωτεΐνη όπως ψάρι, κοτόπουλο, γαλοπούλα. Μία διατροφή που περιλαμβάνει την κατανάλωση επαρκούς ποσότητας πρωτεΐνης, ιδιαίτερα άπαχης, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα του ανθρώπου μέσω της αυξημένης παραγωγής λευκών αιμοσφαιρίων από τον οργανισμό. Έτσι, ο οργανισμός μας είναι ικανός να αναρρώσει ταχύτερα από το κρυολόγημα και να επιστρέψουμε γρηγορότερα στην καθημερινότητά μας. Καλά έκανε λοιπόν η μαμά μας και μας έφτιαχνε κοτόσουπα όταν αρρωσταίναμε. 
3. Μανιτάρια. Είναι πλούσια πηγή πρωτεΐνης που, αν και φυτικής προελεύσεως, πλησιάζουν την ποιότητα των ζωικών πρωτεϊνών. Περιέχουν φυτικές ίνες και πληθώρα βιταμινών, όπως βιταμίνη C, βιταμίνες του συμπλέγματος Β (όπως φυλλικό οξύ, θειαμίνη, ριβοφλαβίνη, Β6) καθώς και σημαντικά μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπωςσίδηρος, ψευδάργυρος, φώσφορος, κάλιο, μαγγάνιο και σελήνιο. Όλα τα παραπάνω συμβάλλουν στη βελτίωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος αλλά και στην εξουδετέρωση των ελευθέρων ριζών που μειώνουν την άμυνα του οργανισμού μας. Τα μανιτάρια επιπλέον περιέχουν σημαντική ποσότητα νερού, κάτι το οποίο συμβάλει περεταίρω στην ενυδάτωση του οργανισμού, που είναι απαραίτητο για να αντιμετωπίσει ευκολότερα ο οργανισμός οποιαδήποτε ασθένεια. 
4. Ρόδι. Είναι ιδιαίτερα δημοφιλές για τα θρεπτικά του συστατικά. Είναι πλούσιο σε πολυφαινόλες, κάνοντάς το να διαθέτει αντικαρκινικές ιδιότητες και περιέχει πολλά αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες. Φυσικά είναι πλούσια πηγή βιταμίνης C, η οποία βοηθά τον οργανισμό να αναπτύξει αντίσταση σε φλεγμονώδεις καταστάσεις και επομένως πιο γερό ανοσοποιητικό σύστημα αποφεύγοντας έτσι το κρυολόγημα. 
5. Σούπες ή χυμοί λαχανικών. Πρώτα απ’όλα θα σας κρατήσουν ενυδατωμένους ώστε να καταφέρει ο οργανισμός να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε εισβολή φλεγμονώδους παράγοντα που προκαλεί ασθένεια. Επιπλέον, θα σας παρέχει έναν συνδυασμό βιταμινών και αντιοξειδωτικών για περεταίρω αντιμετώπιση του κρυολογήματος. Μπορείτε να δοκιμάσετε χυμό ή σούπα ντομάτας, καρότου και σέλινου, χυμό παντζαριού, χυμό μήλου και σέλινου αλλά και ό,τι άλλο λαχανικό επιθυμείτε. Θα εκπλαγείτε από το πόσους διαφορετικούς συνδυασμούς μπορείτε να πραγματοποιήσετε! 
6. Σκόρδο-κρεμμύδι-πράσο.Έχουν αντιμικροβιακές ιδιότητες και είναι ενισχυτές του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Μπορείτε να τα προσθέσετε στις σούπες για επιπλέον νοστιμιά και γεύση. Συγκεκριμένα, το σκόρδο περιέχει μια αντιμικροβιακή ένωση την αλλισίνη, στην οποία αποδίδεται η έντονη οσμή και γεύση του, και για αυτό το λόγο δρα προστατευτικά για την άμυνα του οργανισμού. 
7. Ζεστό τσάι. Είτε μαύρο είτε πράσινο, αναμφισβήτητα το τσάι μπορεί να καταπολεμήσει το κρυολόγημα. Το τσάι περιέχει μια ομάδα φλαβονοειδών που ονομάζονται κατεχίνες και έχουν πολλές ευεργετικές επιδράσεις στον οργανισμό μεταξύ των οποίων ενυσχύουν τον αντιοξειδωτικό αμυντικό μηχανισμό του οργανισμού και έχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Εάν σας αρέσει, μπορείτε να προσθέσετε και ένα κουταλάκι του γλυκού μέλι για ανακούφιση από το κρυολόγημα καθώς το μέλι περιέχει αντιμικροβιακές ιδιότητες. 
8. Πιπερόριζα (ή ginger). Το gingerχρησιμοποιείται ως φάρμακο από την αρχαιότητα. Αποτελείται στο μεγαλύτερο μέρος του από νερό, είναι χαμηλό σε θερμίδες και λιπαρά αλλά πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά όπως κάλιο, χαλκό, φώσφορο, βιταμίνη Β6. Η δραστική ουσία που περιέχει, η λεγόμενη τζιντζερόλη, είναι υπεύθυνη για τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες της πιπερόριζας. Έτσι, το gingerχρησιμοποιείται ευρύτατα, μεταξύ άλλων, για ανακούφιση από τα συμπτώματα του κρυολογήματος και της γρίπης. Όπως η καψαϊκίνη που βρίσκεται στις καυτερές πιπεριές, έτσι και το ginger ζεσταίνει το σώμα όταν καταναλωθεί με αποτέλεσμα την καλύτερη αντιμετώπιση του κρυολογήματος. Μπορείτε να το προσθέσετε σε μικρές ποσότητες στο τσάι σας ακόμα και στα φαγητά σας, όπως στις σούπες. 
9. Μπανάνα. Η μπανάνα είναι μία από τις πρώτες επιλογές για να καταναλώσετε όταν αναρρώνετε από μια γρίπη ή ένα κρυολόγημα. Μπορούν να επιλεγούν όταν έχετε συμπτώματα όπως ναυτία, έμετος ή διάρροια λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς της σε κάλιο, βιταμίνη Α και βιταμίνη C. 
10. Μέλι. Τελευταίο, αλλά όχι ασήμαντο, άφησα το πιο γλυκό τρόφιμο από όλες τις απόψεις. Το μέλι, εκτός από την γλυκιά του γεύση, μας προσφέρει και τις αντιμικροβιακές του ιδιότητες. Μπορεί να απαλύνει τον πονόλαιμο, ενώ οι αντιοξειδωτικές και οι αντισηπτικές του ιδιότητες βοηθούν στην καταπολέμηση των ιών και των βακτηρίων. 

Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να έχουμε έναν ανώδυνο χειμώνα βάζοντας στη διατροφή μας τα παραπάνω τρόφιμα και θωρακίζοντας τον οργανισμό μας με βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

Ξένια - Μαρία Παπαναστασίου
MSc Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Εληάς 2, Βέροια
τηλ. 2331072773