Βεροιώτες στην γιορτή των Δωδεκαθεϊστών στο Λιτόχωρο Πιερίας (ΦΩΤΟ)

Μία διαφορετική γιορτή έλαβε χώρα πριν από λίγες ημέρες στο Λιτόχωρο Πιερίας. Μπορεί στους περισσότερούς μας να μην είναι γνωστή, καθώς δεν ανήκει στις εορτές της ορθόδοξης εκκλησίας, παρόλα αυτά, πλήθος κόσμου από την Ελλάδα, αλλά και από το εξωτερικό βρέθηκε στην κωμόπολη των 7.000 κατοίκων για να την παρακολουθήσει. Πρόκειται για τα Προμήθεια, τη μεγάλη
5ήμερη γιορτή των δωδεκαθεϊστών που διοργανώθηκε για 21η φορά στο βουνό των Ολύμπιων θεών. Σε αυτή, άντρες και γυναίκες με χλαμύδες και στεφάνια στα μαλλιά, βρέθηκαν μαζί για να τιμήσουν το αρχαίο ελληνικό πνεύμα, τους Έλληνες φιλοσόφους, να συζητήσουν και να συμμετάσχουν σε διάφορα δρώμενα. 
Οι τελετές ενάρξεως των Προμηθείων έγιναν την Πέμπτη 7/7 ενώ το βράδυ της Παρασκευής 8/7, «υπό την αμέριστη αρωγή του Δήμου Δίου/Ολύμπου και των τοπικών αρχών», πραγματοποιήθηκε «η μεγαλειώδης αρχαϊκή πομπή στους κεντρικούς δρόμους του Λιτοχώρου με τη συμμετοχή των ντόπιων φορέων, των επισκεπτών και όλων των ενδιαφερομένων, αναβιώνοντας έτσι τα ήθη των γιορταστικών εκδηλώσεων των προγόνων μας στη σημερινή εποχή», όπως σημειώνεται στη σελιδα των Προμήθειων.
Η πομπή κατέληξε στο υπαίθριο αμφιθέατρο του Λιτοχώρου όπου έλαβαν χώρα αρχαϊκά πολιτισμικά δρώμενα, ενώ αποκορύφωμα των 5ήμερων εορτών αποτέλεσαν τα τελεστικά/καλλιτεχνικά δρώμενα του Σαββάτου που προσέλκυσαν χιλιάδες θεατών «λόγω της υποβλητικής ατμόσφαιρας, της κατάνυξης και της έντονης συγκίνησης που προκαλούν, αποτελώντας το μυητικό προοίμιο για τις εκδηλώσεις της επόμενης ημέρας».

Βεροιώτες στις εκδηλώσεις των Δωδεκαθεϊστών
Βεροιώτικη συμμετοχή είχαν οι εκδηλώσεις των Δωδεκαθεϊστών στο Λιτόχωρο της Πιερίας. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Βεροιώτη», περίπου πέντε συμπολίτες μας, οι οποίοι πιστεύουν στον Δωδεκάθεο, έλαβαν μέρος στην μεγάλη γιορτή και είχαν ενεργό συμμετοχή στα τελεστικά και καλλιτεχνικά δρώμενα.

Τι είναι τα Προμήθεια
«Οι γιορτές των Προμηθείων επιχειρούν την ανασύνδεση με τον αρχαίο, παγκοσμίως σεβαστό και πάντοτε επίκαιρο πολιτισμό μας τον οποίο προβάλλουν και αναδεικνύουν στις εκδηλώσεις. Όχι σαν άγονη λατρεία ενός πεπερασμένου παρελθόντος αλλά ως έκφραση του ζωντανού και ρέοντος λόγου εκείνων στους οποίους αναγνωρίζει η σώφρων ανθρωπότητα ότι τους οφείλει τα πάντα. Ως έναυσμα επίκαιρου και γόνιμου προβληματισμού για διεξόδους στα αδιέξοδα του σήμερα, με άξονα σκέψης και πλαίσιο αναφορών την κοσμοαντίληψη εκείνων», αναφέρει η σελίδα τω Προμήθειων, ενώ τονίζει ότι η είσοδος στις εορταστικές εκδηλώσεις «είναι ελεύθερη, γιατί απευθύνονται σε όλους όσους τιμούν την ελληνική παιδεία και τον ελληνικό πολιτισμό. Ευπρόσδεκτοι στις γιορτές των Προμηθείων είναι όλοι όσοι νιώθουν πως η διαύγεια σκέψης και οι αξίες των προγόνων μας, μπορούν ν’ αποβούν βατήρας πνευματικής παλιγγενεσίας, ελπίδας και αντίστασης απέναντι στην υποδούλωση που, μηχανισμοί αλλότριοι και ισοπεδωτικοί, επιδιώκουν να επιβάλλουν για άλλη μια φορά στον ελληνισμό».


Οι πολυθεϊστές στην Ελλάδα
Έκαναν την εμφάνισή τους γύρω στο 1990 με την γραφικότητα να είναι το κύριο χαρακτηριστικό τους. Παρά την επίθεση που δέχτηκαν από την εκκλησία συνέχισαν να επιβιώνουν, αν και οι οργανώσεις που έχουν δημιουργηθεί από τότε είναι ελάχιστες, άγνωστες και δεν μετρούν παρά ελάχιστα μέλη. Οι χαρακτηρισμοί «παγανιστής», «ειδωλολάτρης» και ό,τι άλλο τέτοιο θεωρείται αρνητικό για αυτούς, ενώ ποικίλλουν και οι τρόποι με τους οποίους ο καθένας έρχεται σε επαφή με τον πολυθεϊσμό. Κάτω από την ομπρέλα των διάφορων ομάδων που δηλώνουν πολυθεϊστές δεν ανήκουν μόνο άτομα που έχουν σχέση με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και την φιλοσοφία, αλλά και άνθρωποι κάθε ηλικίας, τάξης και 
ανεξάρτητα από το επάγγελμά τους. Η νηστεία, ο μοναχισμός και ο προσηλυτισμός είναι λέξεις που δεν ανήκουν στο λεξιλόγιό τους και τους βρίσκουν κάθετα αντίθετους καθώς δεν ταιριάζουν με την κοσμοαντιληψή τους. Αντίθετα η Μητέρα Φύση, οι 12 Θεοί του Ολύμπου, αλλά και άλλοι αρχαίοι θεοί έχουν θέση στα πιστεύω τους με τον καθένα ξεχωριστα να έχει τη δυνατότητα και την ελευθερία να πιστέψει σε όποιο θεό επιθυμεί ο ίδιος. Όσον αφορά στις ιεροτελεστίες τους, αυτές δεν γίνονται από ένα συγκεκριμένο άτομο, όπως για παράδειγμα με τους παπάδες και τους ιερείς στην ορθόδοξη θρησκεία. Παρόλα αυτά μέσα από διαρκή μελέτη έχουν καταλήξει σε ένα συγκεκριμένο τυπικό λατρείας, στο οποίο όμως χρέη ιερέως μπορούν να ασκήσουν και οι γυναίκες, καθώς το πάνθεο αποτελείται από πολλές θεές. Η εαρινή και η φθινοπωρινή ισημερία, όπως και τα Ανθεστήρια, στα τέλη Φεβρουαρίου (τριήμερες τελετές προς τιμήν του Διονύσου, του χθόνιου Ερμή και των προγονικών πνευμάτων) είναι οι μεγάλες γιορτές των πολυθεϊστών. Τέλος, σχετικά με τις θυσίες, αυτές τελούνται όπως και στην αρχαιότητα, αν και πλέον προτιμούν ότι είναι αναίμακτο. Αυτό που αξίζει να σημειωθεί πάντως είναι ότι η απάντησή τους σε όσα μπορεί να τους επιρρίψουν ορισμένοι είναι ότι και οι χριστιανοί σκοτώνουν ζώα για τις δικές τους γιορτές.