http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/

Όταν ο δικτάτορας Γεώργιος Παπαδόπουλος ήρθε στη Βέροια και μίλησε στo Ρολόι

Μαύρη επέτειος: 59 χρόνια από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου

Η 21η Απριλίου 1967 αποτελεί μια από τις πιο σκοτεινές τομές στη νεότερη ιστορία της Ελλάδας. Με το πραξικόπημα των συνταγματαρχών ανετράπη βίαια η δημοκρατική τάξη και ανεστάλη η ομαλή πολιτική πορεία της χώρας. Επιβλήθηκε στρατιωτικός νόμος, καταλύθηκαν συνταγματικά δικαιώματα και εφαρμόστηκε εκτεταμένη λογοκρισία στον Τύπο, τις τέχνες και τη δημόσια έκφραση.

Χιλιάδες πολίτες συνελήφθησαν, εξορίστηκαν ή φυλακίστηκαν για τα πολιτικά τους φρονήματα, ενώ η παρακολούθηση και ο έλεγχος της κοινωνικής ζωής έγιναν συστηματικά εργαλεία διακυβέρνησης. Η επταετία της δικτατορίας απομόνωσε διεθνώς την Ελλάδα και υπονόμευσε θεσμούς και κοινωνικές ισορροπίες, με αποκορύφωμα το 1974 την κυπριακή τραγωδία που άφησε ένα βαθύ και διαρκές τραύμα.

8 Μαρτίου 1969 – Πλατεία Ωρολογίου, Βέροια (με πληροφορίες από την σελίδα «Παλιές Φωτογραφίες της Βέροιας» στο facebook)

Πριν από 57 χρόνια, η Βέροια, αλλά και ολόκληρη η χώρα ζούσε την Χούντα των Συνταγματαρχών. Ήταν 8 Μαρτίου του 1969, όταν ο Γιώργος Παπαδόπουλος επισκέφθηκε τη Βέροια και πραγματοποίησε πολιτική ομιλία στην Πλατεία Ωρολογίου.

Ο δικτάτορας ανέβηκε στο μπαλκόνι ενός κτιρίου που αγναντεύει την πλατεία, έχοντας δίπλα του, φανατικούς υποστηρικτές και δημοσιογράφους που κάλυπταν την εκδήλωση. Κάτω, κόσμος μαζεύτηκε για να δει από κοντά και να ακούσει έναν άνθρωπο που χωρίς δημοκρατική νομιμοποίηση, κατάφερε να ανέβει τα σκαλιά της εξουσίας και να ορίζει τις τύχες ενός έθνους. 

Η Βέροια εκείνη την ημέρα γίνεται μέρος μιας περιοδείας του καθεστώτος, μιας στιγμής όπου η εξουσία επιδιώκει να επιβεβαιώσει την παρουσία της, σ' όλες τις γωνιές της περιφέρειας.

Η φωτογραφία καταγράφει την ομιλία του Γεώργιου Παπαδόπουλου, οποίος υπεραμύνθηκε της πολιτικής και των αποφάσεων του και θα έμενε στην εξουσία για ακόμη 5 χρόνια. Το μπαλκόνι γίνεται σύμβολο απόστασης, η πλατεία, χώρος παρακολούθησης και επίδειξης ισχύος.

Κι όμως, μέσα στο κάδρο, πέρα από τα πρόσωπα και τις χειρονομίες, διακρίνεται κάτι πιο βαθύ, η μνήμη μιας πόλης που πέρασε από εκείνη την σκοτεινή περίοδο και συνέχισε στην Μεταπολίτευση.

29 σχόλια:

  1. Και από κάτω σίγουρα ο λαός τον αποδοκίμαζε για την εξαθλίωση μισθών , συντάξεων, ανεργίας , ανασφάλειας , και φυσικά για τη χρεοκοπία που ήρθε... λίγο αργότερα! Ένα το λάθος και πολύ μεγάλο, δεν πρόλαβε;;; να κάνει εκλογές όπως μάλλον προγραμμάτιζε και αυτό για πολύ παράξενους και σκοτεινούς λόγους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο βεροιωτης γιατι δειχνει μονο το μπαλκονι και οχι τον λαο απο κατω? μΑΛΛΟΝ ΕΠΕΙΔΗ ΗΤΑΝ ΛΙΓΟΙ!!!

      Διαγραφή
  2. 640.000 αγροτικές οικογένειες είδαν τα χρέη τους να μηδενίζονται. Ολοκληρωτικά. Αυτά είναι τα στοιχεία. Όλα τα υπόλοιπα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δίκοπο μαχαίρι η διαγραφή χρεών και λαϊκίστικο μέτρο.Το είχε κάνει και ο Γ.Παπανδρέου νωρίτερα.Στρέφει όλους τους συνεπείς εναντίον.Πιο σωστή η εξατομικευμένη ρύθμιση των χρεών που και αυτή οδήγησε την ΑΤΕ στο κλείσιμο.Η καλύτερη ρευστοποίηση του δανείου γίνεται στη χορήγησή του.Κι εκεί όμως ελλοχεύουν οι αστάθμητοι παράγοντες στην πορεία ( ζημίες λόγω δυσμενών καιρικών φαινομένων κλπ ).

      Διαγραφή
    2. Το κλείσιμο της ΑΤΕ ήταν για να σωθεί η χρεωκοπημένη Πειραιώς.Η blackrock ποτέ δε δημοσίευσε το πόρισμα για την ΑΤΕ.Ο νοών νοείτω...

      Διαγραφή
  3. Αρθρογράφε μάθε και λίγη αντικειμενική ιστορία πριν γράψεις άρθρο. Αν δεν ξέρεις τι σου γίνεται απλά μην γράφεις τέτοια άρθρα. Για την Κύπρο ευθύνεται ο Παπαδόπουλος; Ή μήπως ο εβραιοσ Δημητριοσ Ιωαννιδης και αρχιεπίσκοπος μακαριος που ήταν τότε στην εξουσία; Ή μήπως όπως όλες οι σελίδες εξυπηρετήσεις και εσύ συμφέροντα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλα παίχτηκαν με τη συνέντευξη του Μαρκεζίνη που δεν δόθηκε ποτέ λόγω μεσολάβησης του Πολυτεχνείου.Ο Σπύρος είχε πει,αν αποτύχω,θα έρθει ο Καντάφι ( Ιωαννίδης ).Σε μια εβδομάδα από το Πολυτεχνείο,ήρθε και οι συνέπειες ακολούθησαν τον Ιούλιο.Κρέμασμα ήθελαν οι Μπονάνος,Αραπάκης,Γαλατσάνος,Παπανικολάου ( αρχηγός ενόπλων δυνάμεων,Ναυτικού,Στρατού και Αεροπορίας κατά σε Ιράν ).Ο Μακάριος δεν είναι άμοιρος ευθυνών για το έγκλημα της Κύπρου…

      Διαγραφή
    2. κατά σειράν…( δάκτυλος της αυτόματης γραφής και της βιασύνης βεβαίως ).

      Διαγραφή
  4. ΖΗΤΩ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΧΟΥΝΤΙΚΟΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κι όμως, τότε θυμάμαι στην 7ετία αλλάξαμε 2 αυτοκίνητα, ουδείς χρώσταγε, πήγαινες σε δημόσια υπηρεσία κι έκανες τη δουλειά σου. Οι δρόμοι ακόμα και σήμερα όπως χαράκτηκαν τότε με άσφαλτο 10 εκατοστά! Δεν κάνουμε καμία σύγκριση με το σήμερα, αυτή ανήκει στον καθένα που πρόλαβε να ζήσει και την επταετία. Πάντως μετά, δεν "εκαμαμεν επανάστασιν", μια "τρύπα στο νερό εκάμαμεν"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φάτε δημοκρατία τώρα τσαρλατάνοι κομματοσκυλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Τελικά είστε πολλοί αλλά είστε σκόρπιοι 😁 Εκεί δεν ήταν και τα γραφεία των χρυσαύγουλων μετέπειτα μέχρι να καταδικαστούν και αυτοί...?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η χούντα δεν δικαιολογείται.
    Δεν χωνεύεται.
    Ομως, δημοκρατία δεν έχουμε.
    μετριοκρατια έχουμε.
    με δημοκρατικές διαδικασίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν έχουμε γιατί δεν υπάρχει δημοκρατία! Σχεδόν ποτέ στον πλανήτη δεν υπήρχε και δεν θα υπάρξει ! Ένα ωραίο παραμύθι είναι που μας αρέσει γιατί μας κάνει να αισθανόμαστε δυνατοί. Ίσως αυτό που λέμε "δημοκρατία" να μοιάζει κάπως με την ιδέα που έχουμε για τη δημοκρατία. Σε κάθε περίπτωση όμως δεν υπάρχει και κάτι πολύ καλύτερο, δυστυχώς.

      Διαγραφή
  9. Ο Παπαδόπουλος έφυγε η χούντα έμεινε και φορτώθηκε και χρέη και κλεψιες.
    Ελεύθερη η Ελλάδα δεν ένιωσε ποτέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Εδώ λοιπόν στον ανθόκηπο των χουντικών πάλι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Η ΜΟΜΑ κατασκεύαζε όλους τους δρόμους, Εθνικούς και Επαρχιακούς και είχε δουλειά όλη η Ελλάδα. Τώρα τι λέει; Θα φτιάξει κάνα διόδιο ο πεθερός του ΤερναΠετρίτη στην Αλεξάνδρεια, για να σας τα αρπάζουν 10 τζάκια; Α, ρε Γιώργη Γίγαντα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μια προβληματικη δημοκρατια ειναι πολυ καλυτερη από την καλυτερη χουντα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάνεις λάθος φίλε μου η χειρότερη χούντα είναι η χούντα της...δημοκρατίας που ζούμε.Της δημοκρατίας των ημετέρων ,των ατιμώριτων σκανδάλων ,της λαμογιάς ,της μίζας ,του ΟΠΕΚΕΠΕ, των τεμπών,των ψεύτικων πτυχίων.

      Διαγραφή
  13. ΟΛΟΙ ΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΤΕ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ ΓΙΑ 1 ΧΡΟΝΟ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΡΩΝΟΙΟ ΠΗΞΑΤΕ ΦΑΝΤΑΣΤΕΙΤΕ ΝΑ ΖΟΥΣΑΤΕ 7 ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ, ΑΛΛΑ ΣΤΑ ΛΟΓΙΑ ΜΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΚΛΑΙΤΕ ΣΑΝ ΓΥΝΑΙΚΟΥΛΕΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Και για εσενα που γραφεις για τα εφτα χρονια ειμαι σιγουρος οτι δεν τα εζησες.Σε πληροφορω οτι τοτε οι δρομοι απο χωμα ασφαλτοστωθηκαν,τα χωρια ηλεκτοδοτηθηκαν,οι ποιο πολλοι στην επαρχια εκτισαν καινουργια σπιτια με τουαλλετα καθοσον μεχρι τοτε ειχαν ενα λακκο στον κηπο περιτυλιγμενο με λινατσα για να μην φαινονται.Οσο για την δημοκρατια σου τοτε μονο ελαχιστοι κομουνιστες ελεγχονταν και αυτο γιατι μοναδικη τους ΣΗΜΑΙΑ ηταν το ΣΦΥΡΟΔΡΕΠΑΝΟ το οποιο ηθελαν να επικρατησει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ευτυχώς που τώρα δεν έχουμε χούντα.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αν είχαμε χούντα δεν θα είχαμε τώρα κοπρίτες δεν θα είχαμε κλέφτες ψεύτες πολιτικοί απατεώνες θα είχαμε λεφτά θα είχαμε χαρές ξέρετε τώρα κάποιον που να γελάει όλοι θυμούμενοι είμαστε άρε Γιωργη Παπαδόπουλε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ευτυχώς μετά τη χούντα ήρθε η γενιά του πολυτεχνείου και έσωσε την Ελλάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αγροτες που χρωστουσανε κερδισανε γιατι αγροτες που ηταν συνεποις πληρωσαν οποτε τα λαμογια κερδισανε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Μηδέν χρέος πετρέλαιο στην Θάσο, ετοιμαζόταν και η ΑΟΖ , αλλά αυτά δεν εξυπηρετούσαν τους Αμερικανούς και μας έφεραν τον "Η Κύπρος κείται μακράν*

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ