picasion.com
http://picasion.com/

«Salonique à Monastir»: Επετειακή δράση για τα 130 χρόνια σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου

Θέατρο, μουσική, χορός, performance και εικαστικές δημιουργίες σε μια μοναδική ταυτόχρονη πρωτότυπη δράση

Πριν 130 χρόνια ακριβώς. Ήταν Ιούνιος του 1891 όταν ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου, μήκους 219 χιλιομέτρων, οι οποίες ολοκληρώθηκαν τρία χρόνια μετά, ενώ κατά μήκος της γραμμής κατασκευάστηκαν 15 σταθμοί.

Την εποχή της δημιουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής η Μακεδονία ανήκε ακόμα στην οθωμανική αυτοκρατορία. Γι αυτό και οι ονομασίες των πόλεων στις πινακίδες των σταθμών αναγράφονταν με μικτή γραφή: στην αραβική (παλαιοτουρκική) και την αντίστοιχη γαλλική εκδοχή.

Οι πρώτες μνήμες

Τις εργασίες κατασκευής της γραμμής και τα κτίρια των σταθμών απαθανάτισε στις φωτογραφίες του ο διάσημος, τότε, Αρμένιος φωτογράφος PaulZepdji, που τη δεκαετία 1870 εγκαταστάθηκε στη Θεσ/κη διατηρώντας φωτογραφείο στην περιοχή Βαρδάρη. Στα βήματα και τη θεματολογία των αρμένιων φωτογράφων όπως οι αδελφοί Abdullah ή ο Sebah που δούλεψαν στην Κωνσταντινούπολη, ο PaulZepdji δραστηριοποιήθηκε για πάνω από 40 χρόνια στη Θεσ/κη.Ο PaulZepdji ήταν ο φωτογράφος του δρόμου, έστω κι αν δεν βγήκε στο δρόμο για να φωτογραφίσει πρόσωπα.

Θόδ. Αγγελόπουλος «Σταθμοί»...

Το Αμύνταιο, το Μεσσονήσι, η Φλώρινα στοίχειωσαν μέσα από τις ταινίες του σπουδαίου κινηματογραφιστή Θόδωρου Αγγελόπουλου. Τα σιωπηλά, άλλοτε ομιχλώδη, άλλοτε βρεγμένα κι άλλοτε χιονισμένα, τοπία των σταθμών κυριαρχούν με εμβληματικό τρόπο σε σκηνές από τις ταινίες του «Ταξίδι στα Κύθηρα» και «Το μετέωρο βήμα του πελαργού», μαζί με αυτόν του Αιγίου στον «Θίασο». Προσφυγιές και σύνορα, προσδοκίες και ματαιώσεις πρωταγωνιστούν στα βαγόνια των παραμεθόριων σταθμών.

Τρένο και αειφόρος ανάπτυξη

H σύγκριση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα οδικών, σιδηροδρομικών και αεροπορικών μεταφορών, καθιστά δυνατή την απόδειξη ότι η χρήση του τρένου είναι φιλικότερη προς το περιβάλλον όσον αφορά στις εκπομπές CO2, την κατανάλωση ενεργειακών πόρων, την ηχορύπανση και τη χρήση χώρου.

Ωστόσο, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των σιδηροδρομικών μεταφορών, μπορεί να μειωθεί ακόμη περισσότερο. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει φέρει στην Ελλάδα το τρένο υδρογόνου, υπερσύγχρονης τεχνολογίας και με μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα.




«Salonique à Monastir»

Μια ιδέα που δουλεύτηκε με πολλή αγάπη και άπειρη τρυφερότητα στην περίοδο του σκληρού lockdown, από το Νοέμβριο του 2020 μέχρι τώρα, επιτέλους ξεκινάει το ταξίδι της. 130 χρόνια σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου. 219 χιλιόμετρα αφήγησης. 9 πόλεις, 9 σιδηροδρομικοί σταθμοί, 9 καλλιτεχνικά σχήματα, 199 καλλιτέχνες αφηγούνται ιστορίες στις ράγες. Θέατρο, μουσική, χορός, περφόρμανς και εικαστικές δημιουργίες σε μια μοναδική ταυτόχρονη πρωτότυπη δράση.

Η επετειακή δράση για τα 130 χρόνια σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης-Μοναστηρίου θα πραγματοποιηθεί στις 26 Ιουνίου και ώρα 21:30. Περισσότερα για τις δράσεις πολύ σύντομα. Μπορείτε να παρακολουθείτε την δραστηριότητα της συνολικής δράσης στο fb και στην ιστοσελίδα μας: https://www.facebook.com/219km https://saloniquemonastir.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ