«Το να ζητήσεις βοήθεια δεν είναι αδυναμία – είναι πράξη δύναμης και αγάπης για το παιδί σου»Αποκλειστική συνέντευξη στο veriotis.gr έδωσε η Ιωάννα Παπαβασιλείου. Πριν από δύο μήνες περίπου, η λογοθεραπεύτρια πραγματοποίησε τα εγκαίνια του νέου Παιδιατρικού Θεραπευτηρίου της (δείτε εδώ) στο κέντρο της Βέροιας (οδό παρακ. Κολοκοτρώνη 3).
Πρόσφατα μετακομίσατε σ' έναν ολοκαίνουργιο και σύγχρονο παιδιατρικό θεραπευτήριο στην οδό Κολοκοτρώνη 3. Πείτε μας τι υπηρεσίες προσφέρετε;
Μετά από 7 χρόνια ενεργού παρουσίας και προσφοράς στον τομέα της λογοθεραπείας στον ανανεωμένο χώρο του θεραπευτηρίου μας παρέχονται επιπλέον υπηρεσίες για παιδιά, εφήβους και γονείς. Συγκεκριμένα παρέχουμε πλέον και εργοθεραπεία, για την ενίσχυση των κινητικών και αισθητηριακών δεξιοτήτων των παιδιών, ψυχοθεραπεία παιδιών, για την αξιολόγηση και τη θεραπεία ενός μεγάλου εύρους ψυχολογικών δυσκολιών καθώς και συμβουλευτική γονέων, με στόχο την ενδυνάμωση του γονεϊκού ρόλου και τη βελτίωση της επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια. Με επίκεντρο πάντα το θεραπευόμενο και μέσα από συνεργασία, συνέπεια και αγάπη, η διεπιστημονική μας ομάδα στέκεται δίπλα σε κάθε οικογένεια που μας εμπιστεύεται.
Ποιος είναι ο ρόλος της λογοθεραπείας και πότε ένας γονιός θα πρέπει να απευθυνθεί σε λογοθεραπευτή για το παιδί του;
Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, αξιολόγηση, διάγνωση και αποκατάσταση δυσκολιών στην ομιλία, τον λόγο, την επικοινωνία, τη φωνή, την κατανόηση και την κατάποση. Ο λογοθεραπευτής εργάζεται με παιδιά και ενήλικες που αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους προκλήσεις. Για τα παιδιά, ο ρόλος της λογοθεραπείας είναι καθοριστικός, καθώς επηρεάζει άμεσα την εξέλιξη της επικοινωνίας, της μάθησης, της κοινωνικοποίησης και της αυτοπεποίθησής τους.
Πότε πρέπει ένας γονιός να απευθυνθεί σε λογοθεραπευτή;
Η έγκαιρη αξιολόγηση κάνει τη διαφορά καθώς μας δίνει τη δυνατότητα πρώιμης παρέμβασης, που είναι καθοριστική. Όσο νωρίτερα εντοπιστεί και αντιμετωπιστεί μια δυσκολία, τόσο καλύτερα είναι τα αποτελέσματα για το παιδί. Αν έχετε αμφιβολίες, δεν είναι ντροπή να ζητήσετε μια αξιολόγηση. Οι λογοθεραπευτές μπορούν να σας καθοδηγήσουν υπεύθυνα και να σας βοηθήσουν να κατανοήσετε τις ανάγκες του παιδιού σας.
Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό εξέλιξης, όμως υπάρχουν κάποιες συχνές δυσκολίες που συναντώνται ιδιαίτερα σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας:
Καθυστέρηση λόγου
Το παιδί μιλάει αργότερα από τους συνομηλίκους του, έχει περιορισμένο λεξιλόγιο ή σχηματίζει πολύ απλές προτάσεις, ακόμα και μετά τα 3 έτη.
Διαταραχές άρθρωσης
Το παιδί αντικαθιστά, παραλείπει ή παραποιεί φθόγγους. Για παράδειγμα, μπορεί να λέει «τόλα» αντί για «μπάλα» ή «φέλω» αντί για «θέλω».
Τραυλισμός
Το παιδί "κολλάει" σε ήχους ή λέξεις, επαναλαμβάνει συλλαβές (π.χ. πα-πα-πα-παίζω) ή κάνει παύσεις στην ομιλία. Μπορεί να συνοδεύεται από ένταση ή άγχος όταν προσπαθεί να μιλήσει.
Δυσκολίες κατανόησης λόγου
Το παιδί δυσκολεύεται να καταλάβει οδηγίες ή ερωτήσεις ανάλογες της ηλικίας του. Δεν φαίνεται να ακολουθεί το νόημα της συζήτησης.
Μαθησιακές δυσκολίες και γλωσσικές διαταραχές
Σε παιδιά σχολικής ηλικίας, ενδέχεται να εμφανίζονται δυσκολίες στη γραφή, την ανάγνωση, την κατανόηση κειμένων και την παραγωγή γραπτού λόγου, συχνά σε συνδυασμό με γλωσσική ανωριμότητα.
Διαταραχές φώνησης ή ρινικότητας
Η φωνή του παιδιού μπορεί να είναι υπερβολικά βραχνή, έντονα ρινική ή να ακούγεται "περίεργη", κάτι που ίσως σχετίζεται με ανατομικές ή λειτουργικές δυσκολίες.
Διαταραχές κοινωνικής επικοινωνίας
Το παιδί μπορεί να δυσκολεύεται να ξεκινήσει ή να διατηρήσει μια συζήτηση, να μην καταλαβαίνει κοινωνικά σήματα (όπως βλεμματική επαφή, σειρά ομιλίας), ή να έχει περιορισμένο ενδιαφέρον για επικοινωνία – συχνά σχετίζεται με το φάσμα του αυτισμού.
Δυσκολίες σίτισης/κατάποσης (σε μικρότερες ηλικίες)
Αρκετά παιδιά παρουσιάζουν προβλήματα με τη μάσηση, την κατάποση ή την αποδοχή τροφών, κάτι που μπορεί να σχετίζεται με κινητικές ή αισθητηριακές δυσκολίες.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Η παρακολούθηση της γλωσσικής ανάπτυξης και η έγκαιρη παρέμβαση μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην εξέλιξη του παιδιού. Εάν παρατηρείτε κάτι που σας ανησυχεί ή σας φαίνεται "διαφορετικό", μην διστάσετε να απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή για μια αξιολόγηση.
Η λογοθεραπεία δεν αφορά μόνο την ομιλία – αφορά την επικοινωνία, τη σκέψη και τη σύνδεση του παιδιού με τον κόσμο γύρω του.
Τι είναι αυτό που αγαπάτε περισσότερο στη δουλειά σας και ποια στιγμή σας έχει μείνει αξέχαστη στην καριέρα σας;
Αυτό που αγαπώ περισσότερο στη δουλειά μου είναι η επαφή με τα παιδιά και η μαγική στιγμή που βλέπεις την οποιαδήποτε πρόοδο να συμβαίνει μπροστά στα μάτια σου. Είναι συγκλονιστικό όταν ένα παιδί που δυσκολευόταν να επικοινωνήσει, να ζητήσει, να εκφραστεί, καταφέρνει να πει την πρώτη του λέξη. Δεν είναι απλά λέξεις – είναι βήματα προς την αυτονομία, την αυτοπεποίθηση, την επαφή με τον κόσμο.
Αγαπώ τη σχέση εμπιστοσύνης που χτίζεται με τα παιδιά και τις οικογένειές τους. Είμαστε μια ομάδα με κοινό στόχο, και αυτό δημιουργεί έναν ισχυρό δεσμό.
Αγαπημένες στιγμές πολλές, θα μοιραστώ μια από αυτές με εσάς.
Η λογοθεραπεία ασχολείται και με παιδιά με δυσκολίες σίτισης. Ένα τέτοιο περιστατικό ήρθε στο θεραπευτήριο μου πριν 5 χρόνια. Δουλέψαμε μαζί με υπομονή, παιχνίδι, χαρά, και κάθε μικρό βήμα ήταν ένα σπουδαίο κατόρθωμα για εμάς. Είδαμε φαγητά, τα μυρίσαμε, τα πιάσαμε. Ώσπου, μια μέρα, στη μέση της συνεδρίας, εγώ είχα μαζί μου ψαρόσουπα για μεσημεριανό. Άνοιξα το τάπερ και άρχισα να τρώω. Το παιδί με κοίταξε και μου ζήτησε να δοκιμάσει και εκείνο. Από τότε η ψαρόσουπα είναι το αγαπημένο του φαγητό και εμένα αυτό που μου θυμίζει την αγάπη μου για την επιλεκτική σίτιση.
Από την εμπειρία σας, είναι ταμπού εδώ στη Βέροια, ένας γονιός να επισκεφθεί ένα παιδιατρικό θεραπευτήριο; Διστάζουν;
Από την εμπειρία μου, ίσως ναι — σε έναν βαθμό, υπάρχει ακόμα κάποιος δισταγμός. Αν και η ενημέρωση των γονιών έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρείται μια ανασφάλεια ή και φόβος γύρω από το τι σημαίνει να επισκεφθεί κανείς ένα παιδιατρικό θεραπευτήριο.
Ορισμένοι γονείς φοβούνται την "ταμπέλα". Αναρωτιούνται:
– «Μήπως είναι νωρίς;»
– «Μήπως το παιδί μου δεν έχει πρόβλημα και αγχώνομαι άδικα;»
– «Τι θα πουν οι άλλοι;»
Όμως η αλήθεια είναι απλή: το να ζητήσει ένας γονιός τη γνώμη ενός ειδικού δεν σημαίνει ότι «κάτι δεν πάει καλά». Σημαίνει ότι νοιάζεται, ότι θέλει να δώσει στο παιδί του την ευκαιρία να αναπτυχθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το θεραπευτήριο δεν είναι χώρος "για παιδιά με πρόβλημα", αλλά χώρος στήριξης, ενδυνάμωσης και πρόληψης.
Και βλέπουμε καθημερινά στη Βέροια ότι όλο και περισσότεροι γονείς κάνουν αυτό το βήμα με ανοιχτό μυαλό και εμπιστοσύνη. Και το πιο όμορφο είναι όταν, μετά από λίγο καιρό, λένε:
«Μακάρι να είχα έρθει νωρίτερα».
Το να ζητήσεις βοήθεια δεν είναι αδυναμία – είναι πράξη δύναμης και αγάπης για το παιδί σου.










Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.