Quantcast

http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/

Πήρε θέση η Μητρόπολη για το αποτεφρωτήριο που θα γίνει στην Ημαθία


«Έσχατη άρνηση προς τον Χριστό η καύση» - Τι αναφέρει η εγκύκλιος που θα διαβαστεί την Κυριακή στις Εκκλησίες

Το μεσημέρι της Παρασκευής, 7ης Φεβρουαρίου, στο Παύλειο Πολιτιστικό Κέντρο στη Βέροια πραγματοποιήθηκε η μηνιαία Ιερατική Σύναξη της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας.


Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, μεταξύ άλλων, ενημέρωσε τους Ιερείς σχετικά με την εγκύκλιο που θα διαβαστεί την ερχόμενη Κυριακή, με αφορμή τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου νεκρών στα όρια της Μητροπόλεως μας και κάλεσε τους Ιερείς να ενημερώσουν το χριστεπώνυμο πλήρωμα για τις θέσεις της Εκκλησίας σχετικά με το ζήτημα της καύσης των νεκρών.




ΕΓΚΥΚΛΙΟΝ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Βέροια, 30 Ἰανουαρίου 2025

Ἡ Ἱερά μας Μητρόπολη, πληροφορηθείσα τὴν δημιουργία ἀποτεφρωτηρίου νεκρῶν στὰ ὅρια τῆς πνευματικῆς της δικαιοδοσίας, συγκεκριμένα σὲ ἀπόσταση τριῶν μόλις χιλιομέτρων ἀπὸ τὸ κέντρο τῆς πόλεως τῆς Αλεξάνδρειας, ἐπιθυμεῖ νὰ ἐνημερώσῃ τὸ χριστεπώνυμο πλήρωμα γιὰ τὶς θέσεις τῆς Ἐκκλησίας σχετικὰ μὲ τὸ ζήτημα τῆς καύσης τῶν νεκρῶν, τὴν ὁποίαν δυστυχῶς ἐπιλέγουν ὁρισμένοι συνάνθρωποί μας στὸ πλαίσιο τῆς ἐλεύθερης προσωπικῆς ἐπιλογῆς.

Γιὰ τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ἡ ἐπιθυμία ἑνὸς ἀνθρώπου νὰ ἀποδοθῇ τὸ σῶμα του πρὸς καύσιν μετὰ τὸν θάνατό του συνιστᾶ τὴν ἔσχατη ἄρνηση πρὸς τὸν Χριστό, ποὺ ἦλθε νὰ ἁγιάσῃ τὸ ἐν ἡμῖν συναμφότερον, τὸ σῶμα καὶ τὴν ψυχή μας. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι ψυχοσωματικὸ ὄν, τὸ σῶμα του δὲν εἶναι ἕνα ἁπλὸ ὄχημα τῆς ψυχῆς, δὲν εἶναι ἕνα ὑλικὸ ἀντικείμενο κατώτερο ἀπὸ τὴν ψυχή, ὅπως πρέσβευαν οἱ ἀρχαῖοι φιλόσοφοι· ὁ ἄνθρωπος εἶναι αὐτὸ τὸ ἴδιο τὸ ἔμψυχο σῶμα του. Καὶ αὐτὸ τὸ σῶμα τὸ τιμᾶ ἡ Ἐκκλησία, τὸ προσκυνᾷ ἐν τῷ Σώματι τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος καὶ ἐτάφη, τὸ προσκυνᾷ στὸ πρόσωπο τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου, ποὺ καὶ αὐτὴ ἐτάφη, τὸ προσκυνᾷ ἐν τοῖς ἱεροῖς λειψάνοις τῶν ἁγίων μαρτύρων, πατέρων καὶ ὁσίων, τὸ προσκυνᾷ εἰκονιζόμενο στὶς ἁγίες εἰκόνες, τὸ ἁγιάζει καθημερινὰ διὰ τῶν ἱερῶν μυστηρίων. Ὁ στόχος τῆς Ἐκκλησίας δὲν εἶναι νὰ σώσῃ τὴν ψυχὴ ἑνὸς ἀνθρώπου, ἀλλὰ νὰ σώσῃ ὁλόκληρο τὸν ψυχοσωματικὸ ἄνθρωπο. Γι’ αὐτὸ καὶ ὁμολογεῖ περήφανα ὅτι «προσδοκᾷ ἀνάστασιν νεκρῶν» καὶ «ζωὴν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος» στὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ὅπου ὁ καθένας θὰ βλέπη ἔνδοξο καὶ θὰ ἀπολαμβάνη θεωμένο τὸ σώμα του.

Κάθε χριστιανὸς ποὺ ἀφήνεται στὰ χέρια τοῦ Θεοῦ, κάθε χριστιανὸς ποὺ ἐλπίζει σὲ Αὐτὸν ὡς Σωτῆρα καὶ τὸν ἐμπιστεύεται ὡς Θεό, ὅσο ἁμαρτωλὸς κι ἂν πιστεύῃ πὼς εἶναι, ὁμολογεῖ αὐτὴν τὴν προσδοκία τῆς ἀναστάσεως, σεβόμενος τὸ ἴδιο του τὸ σῶμα. Μπορεῖ ἴσως καὶ νὰ τὸ λερώνῃ μὲ τὰ πάθη, νὰ τὸ εὐτελίζῃ μὲ ποικίλες ἁμαρτίες, ἀλλὰ ὅταν δὲν παρεμβαίνῃ ἐγωϊστικὰ μὲ τὴν ἀποτέφρωση στὸ ἔργο τῆς φυσικῆς διάλυσής του μετὰ θάνατον, ὅταν ἀρνεῖται τὴν καύση τοῦ ἔστω καὶ ἁμαρτωλοῦ σώματός του, ὅταν ἀποδέχεται ὅτι, κάποια στιγμὴ ποὺ θὰ πεθάνη, θὰ ταφῇ ὅπως ἐτάφησαν οἱ πρόγονοί του, οὐσιαστικὰ κάνει μία ὁμολογία πίστεως· μία ὁμολογία πίστεως στὴν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας ποὺ μπορεῖ νὰ μὴν τὴν ἀκολούθησε στὴ ζωή του, ἀλλὰ τὴν ἀποδέχεται στὴν ἔσχατη χρονικὰ μορφή της. Γι’ αὐτὸ καὶ ἡ Ἐκκλησία δὲν ἀρνεῖται νὰ τὸν κηδεύσῃ ἐκκλησιαστικὰ μέσα στὸ Ναό, νὰ τελῇ τρισάγια καὶ μνημόσυνα γιὰ τὴν ἀνάπαυσή του, νὰ μνημονεύῃ τὸ ὄνομά του στὴ Θεία Λειτουργία καὶ νὰ προσεύχεται νὰ εἶναι ἡ μνήμη τοῦ προσώπου του αἰώνια μέσα στὶς ἀκτῖνες τοῦ φωτὸς τῆς Βασιλείας τοῦ Χριστοῦ.

Τὸ σῶμα κάθε χριστιανοῦ ἀποτελεῖ κατὰ τὸν Ἀπόστολο Παῦλο «Ναὸ τοῦ ἐν ἡμῖν Ἁγίου Πνεύματος», βαπτισμένο στὸν Μεγάλο Ἁγιασμό, μυρωμένο μὲ τὸ Ἅγιο Μύρο, χρισμένο μὲ τὸ ἔλαιον τοῦ Εὐχελαίου, ἁγιασμένο μὲ τὸ Σῶμα καὶ τὸ Αἷμα τοῦ Κυρίου μας, μὲ τὸ ὁποῖο καὶ προσμείχθηκε. Πῶς θὰ καταφρονήσουμε λοιπόν, ἀδελφοί μου, πῶς θὰ κάψουμε αὐτὸ τὸ σῶμα, ποὺ κουβάλησε κάποτε μέσα του τὸν Χριστό, ποὺ ἀκτινοβόλησε κάποτε μὲ τὴν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, χωρὶς ἡ ἀσυνείδηση αὐτὴ ἐπιλογὴ νὰ ἀποτελῇ ὄχι ἁπλῶς μία τελευταία ἁμαρτία, ἀλλὰ κυρίως μία ἀνεπίτρεπτη γιὰ χριστιανὸ βλασφημία; Θὰ πετούσαμε ποτὲ στὰ σκουπίδια ἕνα ἱερὸ Ἁγιοπότηρο, ἕνα ἱερὸ Ἀρτοφόριο; Μήπως δὲν εἴμαστε κι ἐμεῖς κινητὰ Ἀρτοφόρια χάριτος, ὅταν ἡ ἴδια ἡ Θεία Χάρις ἐνήργησε μέσα μας;

Εἶναι γεγονὸς ὅτι τὴν καύση ἐπιλέγουν συνήθως ἄνθρωποι μὲ μηδενιστικὴ στάση ζωῆς, ποὺ δὲν εἶχαν καὶ δὲν ἤθελαν ποτὲ νὰ ἔχουν σχέση μὲ τὸν Χριστό, τὰ ἱερὰ μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας, τὸν λόγο τοῦ Εὐαγγελίου καὶ τὴν μυστηριακὴ καὶ πνευματικὴ ζωή, ἄνθρωποι ποὺ σὲ ὅλη τους τὴν ζωὴ δηλώνουν ἄθεοι, ἄθρησκοι, πολέμιοι ἢ ἁπλῶς ἀρνητὲς τοῦ χριστιανισμοῦ. Ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ σέβεται τὴν ἐλευθερία τῶν πάντων, ἔχει ὅμως τὸ ἀναφαίρετο δικαίωμα καὶ μᾶλλον τὴν ὑποχρέωση νὰ ἐνημερώνῃ τὰ μέλη της, ποὺ εἶναι μέλη τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, σχετικὰ μὲ τὶς πνευματικὲς συνέπειες τῆς κάθε μίας ἐπιλογῆς. Ἐδῶ δὲν χωρᾷ καμία ἀμφιβολία ὅτι ἡ Ἐκκλησία, ὅταν ἀρνεῖται τὴν ἐκκλησιαστικὴ κηδεία, τὰ τρισάγια, τὰ μνημόσυνα καὶ τὴν μνημόνευση τῶν ἀποτεφρωθέντων, οὐσιαστικὰ αὐτὸ ποὺ κάνει εἶναι νὰ συμφωνεῖ μὲ τὴν ἐπιλογὴ ἐκείνων ποὺ δὲν θέλουν οὔτε τὴν προσευχή της, οὔτε τὴν σωτηρία ποὺ ἀποῤῥέει ἀπὸ τὴν ἴδια της τὴν ὑπόσταση. Λέγει ὁ Χριστός μας «ὅποιος ἀρνηθῆ Ἐμένα καὶ ἀποῤῥίψῃ τοὺς λόγους τοῦ Εὐαγγελίου μου, θὰ τὸν ἀρνηθῶ καὶ ἐγὼ ἔμπροσθεν τοῦ Πατρός Μου». Αὐτὸ  δὲν θὰ πρέπη νὰ ἐκληφθῇ ὡς βεβαίωση ἀντεκδίκησης ἀπὸ πλευρᾶς τοῦ Κυρίου μας, ἀλλὰ ὡς τεκμήριο ἀληθείας ὅτι κανέναν δὲν θὰ σώσῃ μὲ τὸ ζόρι. Γι’ αὐτὸ καὶ ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, ὡς τὸ Ἕνα καὶ Αὐθεντικὸ Σῶμα τοῦ Χριστοῦ παρατεινόμενον εἰς τοὺς αἰῶνας, θέλοντας νὰ εἶναι συνεπὴς στὸν λόγο τοῦ Κυρίου, ἀρνεῖται νὰ κηδεύσῃ, ἀρνεῖται δηλαδὴ νὰ ψάλῃ τὴν νεκρώσιμη ἀκολουθία σὲ ὅποιον ἐπιλέξη τὴν ἀποτέφρωση, οὔτε ἀκόμη νὰ τελέσῃ ἕνα ἁπλὸ τρισάγιο γιὰ τὴν ἀνάπαυσή του. Κανέναν δὲν κρατᾶ στοὺς σωτήριους κόλπους της μὲ τὴν βία. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι χῶρος ἐλευθερίας, ἀλλὰ καὶ συνέπειας πρὸς τὴν ἀλήθεια τοῦ Εὐαγγελίου.

Ὅποιος ντρέπεται γιὰ τὴν γῆ ποὺ τὸν φιλοξενεῖ, ἀπ’ ὅπου προῆλθε, καὶ φοβᾶται τὴν ταφὴ στὰ σπλάχνα της, ὅποιος συμπεριφέρεται μὲ ἀλαζονεία καὶ μὲ τέτοια ἔσχατη κακότητα πρὸς τὸ σῶμα του καὶ βάζει πιό πάνω ἀπὸ τὴν «λίαν καλὴ» φύση τὸ ἐγωϊστικό του παρεμβατικὸ θέλημα, γιὰ νὰ ἀποδείξῃ τάχα ὅτι εἶναι κυρίαρχος τοῦ σώματός του κατὰ τὸν θάνατο, ὅποιος δὲν ἐλπίζει στὴν ἀνάσταση τοῦ σώματός του, ὅποιος ἀποῤῥιπτει τὴν Ἐκκλησία, ἂς ἀποτεφρωθῇ. Γιὰ τὴν Ἐκκλησία θὰ εἶναι καὶ πνευματικὰ νεκρός.

Ἐνδεχομένως κάποιοι νὰ μεμφθοῦν τὴν Ἐκκλησία, ἴσως στὰ κοινωνικὰ δίκτυα νὰ γραφτοῦν τὰ γνωστὰ ἀνόητα σχόλια ὅτι τάχα ἐνδιαφέρεται γιὰ τὰ ἔσοδα. Ἂν ἡ Ἐκκλησία ἐνδιαφερόταν γιὰ τὰ ἔσοδα, νὰ εἶστε σίγουροι ὅτι δὲν θὰ ἠρνεῖτο τὶς κηδεῖες καὶ τὰ μνημόσυνα τῶν ἀποτεφρωθέντων. Τὴν Ἐκκλησία τὴν ἐνδιαφέρει ἕνα πρᾶγμα· ἡ ἐν Χριστῷ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου, ἔστω καὶ τοῦ πλέον ἁμαρτωλοῦ.

Διάπυρος πρὸς τὸν Θεὸν εὐχέτης

Ὁ Μητροπολίτης

16 σχόλια:

  1. Μετά τον πολιτικό γάμο ήρθε και η σειρά της αποτέφρωσης και χάνει η εκκλησία ένα μεγάλο μέρος εσόδων και όλοι οι παρατρεχαμενοι, προς όφελος των φτωχών ανθρώπων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι έσοδα έχει η εκκλησία από το μυστήριο της εξόδιου ακολουθίας;
      Τα έξοδα κηδείας είναι οι γυαλιστερές κάσες, τα τραπεζώματα και οι μαρμάρινοι τάφοι. Τώρα που θα προστεθεί και το φούρνισμα, ετοιμαστείτε για ξήλωμα της τσέπης.
      Να δούμε τι θα λέτε μετά.

      Διαγραφή
    2. εχει εσοδα απο αφελεις που τα δινουν ολα, για εισητηριο στην βασιλεια του θεου

      Διαγραφή
  2. Λογικό αφού θα χάσουν τα κασέρια. Σιγά που θα μας απαγορεύσουν κιόλας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλά είναι ο δεσπότης να κοιτάξει τους παπάδες πρώτα και μετά να ασχοληθεί με τα άλλα που το σπίτι του θεού το χουν κάνει επιχείρηση που έχουν βάλει ταρίφα από τα βαφτίσια μέχρι και την κηδεία και που ζητάνε και κάτι έξτρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Επειδή εδώ μέσα υπάρχουν άτομα που δεν έχουν ιδέα απλά επισημαίνω δύο πράγματα. Η αποτέφρωση είναι το λιγότερο 40% πιο πάνω. Επίσης, έχω παράδειγμα στο οποίο έχει γίνει ΤΖΑΜΠΑ κηδεία από την εκκλησία. Στην καύση δεν πιστεύω να γίνει ει ποτέ είναι επιχείρηση ΠΟΤΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ετσι κι αλλιως η αποτεφρωση στην Ελλαδα κοστιζει 3000 ευρω. Στην Βουλγαρια 500.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. (ακόμη μια φορά) ΑΧΕΤΟΣ τίτλος. Η Ι. Μητρόπολη πήρε θέση "σχετικὰ μὲ τὸ ζήτημα τῆς καύσης τῶν νεκρῶν", και όχι για την ίδρυση αποτεφρωτηρίου στην Ημαθία. Πολύ σωστά λέγει πως η επιλογή καθενός/μιάς είναι ελεύθερη. Το ζήτημα της ίδρυσης αποτεφρωτηρίου ή όχι (πολύ σωστά) δεν το αναφέρει. Γιατί προφανώς για να έχει κανείς το δικαίωμα της επιλογής πρέπει να έχει και τα μέσα για να τις υλοποιήσει. Άρα, καλώς ιδρύονται ανά την Ελλάδα, για όσους κάνουν αυτήν την επιλογή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. AKSIOS !!!!!!! DESPOTHS !!!!!! AKSIOS THS EULOGIES TOU NA EXOUME AMHN AMHN AMHN !!!! ENAS APO TO KALITEROUS DESPOTADES STHN ELLADA MAS !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δικαίωμα του καθενός να ζήσει και να ορίσει την ταφή του με όποιον τρόπο θέλει δεν θα ρωτήσει και κάποιον ειδικά τους παπάδες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ο Σεβασμιώτατος απευθύνεται στους Ορθόδοξους Χριστιανούς και τους ενημερώνει για κάτι που είναι γνωστό ίσως σε λίγους, ότι η καύση των νεκρών είναι για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς λάθος επιλογή. Όσοι δεν είστε χριστιανοί, τι χολοσκάτε και βγάζετε όλην την αθεϊστική κακία σας; Κάντε ό,τι θέλετε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Τι ψυχή θα παραδώσετε εσείς που έχετε τόσο εγωισμό και αλαζονεία μέσα σας;δε φοβάστε για την ψυχή σας;μακάρι ο Θεός να φωτίσει μέσα σας,αν και δυστυχώς είστε τόσο τυφλοί που και το φως εσάς δε σας γιατρεύει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Πενήντα ευρώ στοιχίζει απ' ότι ξέρω μια κηδεία εδώ στη Βέροια. Σιγά τα λεφτά ρε λεβέντες ...μη βγάζετε τόση χολή και κακία ρε λεβέντες... αλλά η εμπάθεια το μίσος κάποιων για την Εκκλησία και τους Ιερείς είναι ατελείωτες. Ανοίξτε τα γκαβά σας μάτια Κ διαβάστε καλά την εγκύκλιο του Δεσπότη.... λέει τα πράγματα με το όνομα τους...τα αυτονόητα... Δικαίωμα του καθενός να διαλέξει την ταφή η την αποτέφρωση...γνωρίζοντας όμως τα επακόλουθα της επιλογής του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Μεσαίωνας...;;;; Ενώ με την αποτέφρωση.... ΧΡΥΣΟΥΣ ΑΙΩΝΑΣ!!! Σα δε ντρεπόμαστε λιγάκι....!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Είστε εξυπνακιδες η κουτοί γιατί κάνετε πως δεν καταλαβαίνετε όταν λέμε η θρησκευτική κηδεία έχει μεγαλο κόστος κι ασφαλώς δεν εννοούμε την κηδεία αυτή καθ' εαυτήν αλλά για αναλογιστείτε επί πέντε χρόνια τουλάχιστον σε πόσα μνημόσυνα σέρνεται η οικογένεια του εκλιπόντος και πόσα δεκαευρα και εικοσαευρα αρπάζουν οι παπάδες για τις δεήσεις κάθε Σάββατο σχεδόν οι παπάδες που περνούν μισθό λοχαγου ενώ με την αποτέφρωση το κόστος γίνεται μια φορά και τέλος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ