Quantcast

http://picasion.com/
http://picasion.com/

Eλληνική ταυτότητα των βεροιωτών βλαχικής καταγωγής

Του Γιάννη Κ. Τσιαμήτρου
Το θέμα προφανέστατα είναι τεράστιο και είναι λογικό ότι δεν μπορεί να εξαντληθεί μέσα σε ένα σύντομο σημείωμα. Είμαι από τους ανθρώπους που είναι ρεαλιστές, δεν αιθεροβατούν και λένε ‘τα σύκα σύκα και την σκάφη σκάφη’. Και εξηγούμαι: Πρώτα από όλα θα επιθυμούσα να διευκρινίσω ότι δεν παραθέτω τις απόψεις μου ως επιστήμονας, αλλά ως ένας βεροιώτης βλαχικής καταγωγής και ως ασχολούμενος ερασιτεχνικά και πολύχρονα με τα λαογραφικά στοιχεία των πληθυσμιακών ομάδων της πόλης μου, ιδιαίτερα της δικής μου. Προσωπικά γράφω τις απόψεις μου απευθυνόμενος σε καθημερινούς συμπολίτες χωρίς κάποια ιδιαίτερη επιστημονική ενασχόληση.


Όταν μιλάμε για την ταυτότητα μιας πληθυσμιακής ομάδας, εννοούμε γενικά και εν συντομία το σύνολο των ιδιαίτερων πνευματικών και ψυχικών χαρακτηριστικών στοιχείων της, τα οποία σαφώς και είναι ρευστά. Έτσι μπορούσαμε να τα αναλύσουμε σε χορευτικά, καλλιτεχνικά, γλωσσικά, οικονομικά, εργασιακά, συναισθηματικά, παραδοσιακά κ.ο.κ. στοιχεία. 

Βέβαια, οι λέξεις ταυτότητα (identity) και εθνοτική ομάδα (ethnic group) έχουν εμφανιστεί τους τελευταίους χρόνους στον τομέα της επιστήμης, με ειδική χρήση, πολλές φορές αλληλο-συσχετιζόμενες, αλλά και καταχρηστική ακόμα και από επιστήμονες, κατά την προσωπική μου άποψη. Υπάρχουν, άλλωστε, επιστήμονες, που ομιλούν για αυτήν την κατάχρηση, ιδιαίτερα της λέξης ‘εθνοτική ομάδα’, π.χ. Ευάγγελος Θ. Καραμανές i .

Όπως είπα προηγουμένως, η ταυτότητα είναι ρευστή. Έτσι φυσιολογικά συνέβηκε/συμβαίνει και στους βλάχους της Βέροιας καθόλη την πορεία τους. Αυτοί βρέθηκαν στο Βέρμιο (μέσα 19ου αιώνα και αργότερα) μετά από μετακίνησή τους από την Πίνδο, κυρίως ως κτηνοτροφικές ομάδες με σχετικά κλειστή κοινωνική οργάνωση. Το κύριο γλωσσικό τους εργαλείο ήταν τα βλάχικα (ενδοοικογενειακά), χωρίς να αποκλείονται τα ελληνικά, ιδιαίτερα στους άντρες. Η διγλωσσία χαρακτήριζε - στο λόγο και στο τραγούδι - τέτοιους μετακινούμενους πληθυσμούς (π.χ. βλάχους νομάδες ή ημινομάδες) από την Τουρκοκρατία και πιο μπροστά ακόμα (βλ. Α. Κατσανεβάκηii). Κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι. Αυτή την στιγμή πολύ λίγοι βλάχοι στην Βέροια ομιλούν τα βλάχικα. 

Η γλώσσα τους στην καθημερινότητα και παντού είναι τα ελληνικά∙ ο ομότιμος καθηγητής γλωσσολογίας στο ΑΠΘ, Αντώνης Μπουσμπούκης, σε ομιλία του είπε ότι η ελληνική είναι η ‘εθνική γλώσσα’ των βλάχων iii. Να λοιπόν η ρευστότητα στην ταυτότητα των πληθυσμιακών ομάδων!

Για να μην πολυλογούμε, στην σημερινή μας εποχή οι βλαχόφωνοι Βεργιώτες είναι πλήρως ενσωματωμένοι στον αστικό κορμό της πόλης της Βέροιας σε όλους τους τομείς (επαγγελματικά, κοινωνικά, οικονομικά, πολιτισμικά κλπ). 

Και αυτό έγινε σταδιακά και αβίαστα. Βέβαια, οφείλουμε να μη παραλείψουμε την αμφιλεγόμενη γνωστή σε όλους εποχή της ρουμανικής πολιτικής και των ρουμανικών σχολείων από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι και τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. 

Μια κατάσταση που απασχόλησε όχι μόνο την Βέροια, αλλά και πολλά άλλα μέρη της Ελλάδας. Τα ρουμανικά σχολεία σήμερα δεν υπάρχουν, ωστόσο, η γενική ρουμανική πολιτική δεν έχει πάψει ολοσχερώς. Απόδειξη αυτού είναι ότι, ακόμα και σήμερα η Ρουμανία με νόμο της στη Βουλή θεωρεί ρουμανική Διασπορά όλους τους λατινόφωνους στην Βαλκανική (άρθρο 1 του Νόμου 299/13.11.2007, τροπ. 2013).

Στον Δήμο της Βέροιας υπάρχουν πάρα πολλοί πολιτιστικοί σύλλογοι μεταξύ των οποίων και 4 σύλλογοι με μέλη-βλάχους. Όλοι αυτοί οι πολιτιστικοί σύλλογοι ασχολούνται με ελληνικά ήθη και έθιμα. Σαφέστατα και δεν αποτελούν ομάδες μειονοτικές, με ετερότητες, με άλλη εθνοτική καταγωγή κλπ. 

Στο σημείο αυτό επιθυμώ να επισημάνω ότι οι απλοί λαϊκοί Έλληνες είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στις λέξεις /έθνος/, /εθνικός/, /εθνοτικός/ και τα συναφή∙ γιατί αφενός μεν γνωρίζουν από την λαϊκή παράδοση ότι η λέξη /ἔθνος/ είναι καθαρά ελληνική και μάλιστα αρχαία ελληνική και αφετέρου εκπλήσσονται και βλέπουν δύσπιστα όσους χρησιμοποιούν παράγωγα αυτής της λέξης στις ελληνικές ομάδες & συλλόγους στην Ελλάδα.

Άρα, οι ομάδες ή οι σύλλογοι με βλάχους/αρμάνους στην επικράτειά μας και ιδιαίτερα στην Βέροια έχουν ελληνική ταυτότητα. Έτσι δεν υπάρχει λόγος να ομιλούμε για ‘βλάχικη ταυτότητα’, κατά την ταπεινή μου άποψη. Προσωπικά, - ως βεροιώτης βλαχικής καταγωγής και πιστεύω πως πολλοί συμβεργιώτες μου της ίδιας καταγωγής -, δεν θα επιθυμούσαμε κάποιοι να χρησιμοποιούν για εμάς όρους, όπως, έτερος, ετερότητα, διαφορετικότητα, εθνοτικός, διακριτός κλπ. 

Καμιά ομάδα ή μεμονωμένο άτομο δεν έχει το δικαίωμα να μας εκπροσωπεί, να ‘αγωνίζεται’ για εμάς και να ομιλεί εξ ονόματος μας, χρησιμοποιώντας τέτοιους όρους. Γνωρίζουμε πολύ καλά τα πολιτιστικά στοιχεία της δικής μας ομάδας. Δεν θα πήγαινα ποτέ σε μια τέτοια ομάδα και, αν πήγαινα, θα έφευγα από αυτήν, εφόσον διαπίστωνα κάτι τέτοιο.

Σχετικά με τα βλάχικα, το γλωσσικό εργαλείο των βεργιωτών βλαχικής καταγωγής της Βέροια, έχω να πω τα εξής: Η διατήρησή τους είναι πεντακάθαρα δικό τους θέμα! Οι ίδιοι αποφασίζουν τί θα κάνουν με αυτά. Αν θα τα μιλήσουν στην καθημερινότητά τους και αν θα τα μιλήσουν στα παιδιά τους. Κανένας δεν τους εμποδίζει, ούτε τους φταίει! Ποτέ τα βλάχικα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο δεν απαγορεύτηκαν στην πατρίδα μας. 

Ούτε οι συμβεργιώτες τους έχουν δυσανασχετήσει αν αυτοί τα ομιλούν. Και δεν έχουν την ανάγκη κάποιοι να τους εκπροσωπήσουν σε αγώνα για την διατήρησή τους. Το θέμα είναι πολύ απλό: Η χρήση των βλάχικων μέσα στην καθημερινότητα της ζωής, και μόνο αυτή μπορεί να τα διατηρήσει. Τα υπόλοιπα είναι ‘ασπιρίνες’, ή εκ του ‘πονηρού’, κατά τη γνώμη μου. Το βέβαιο είναι ότι μέσα στην ζωή των βλάχων βεργιωτών επικράτησαν βαθμιαία τα ελληνικά ως γλωσσικό εργαλείο. 

Και να μην θεωρηθώ ότι είμαι κατά των βλάχικων, δηλώνω δημόσια ότι μου αρέσουν, τ’ αγαπώ, τα μιλώ σχετικά καλά και συνεχίζω να τα μαθαίνω∙ τραγουδώ πολλά τραγούδια στα βλάχικα και τα διδάσκω στις χορευτικές μου ομάδες. Αλλά, όπως είπα προηγουμένως είμαι ρεαλιστής και δεν ‘χύνω’ και ‘κροκοδείλια δάκρια’ για την δυσάρεστη συρρίκνωσή τους. για την οποία όλοι έχουν ευθύνη! [συρρίκνωση έχουμε και σε όλα τα τοπικά παραδοσιακά γλωσσικά ελληνικά ιδιώματα, πχ. των Πιερίων, του Ρουμλουκιού, της Νάουσας κλπ της περιοχής μας].

Πραγματικά, δίχως να θέλω να θίξω κανέναν προσωπικά, και με πνεύμα καθαρά και αποκλειστικά ενωτικό, αναρωτιέμαι δημόσια, καθώς τίθενται τα παρακάτω ερωτήματα:

-Ποιος είναι ο λόγος να τονίζεται και να προπαγανδίζεται μια ‘βλάχικη ταυτότητα’, αφού υπάρχει η αντίστοιχη ελληνική;

-Γιατί άραγε κάποιοι εμμένουν με δημόσιες παρεμβάσεις να μιλούν για βλαχική ετερότητα, βλαχική διαφορετικότητα, βλαχική εθνοτική καταγωγή, βλαχική διακριτή ομάδα, ιδιαίτερα της Βέροιας;

-Γιατί μάλιστα κάποια ομάδα βεροιωτών προσπαθεί με γραπτό και προφορικό λόγο να εκπροσωπήσει τους βλάχους όλης της Ελλάδας; Δεν υπάρχει Πανελλήνια Ομοσπονδία για αυτό το θέμα;

-Είμαστε εμείς οι βλάχοι της Βέροιας οι έτεροι, οι άλλοι; Είναι δυνατόν να λέει κανείς ότι είναι ελληνικής συνείδησης και ταυτόχρονα να λέει ότι είναι ο έτερος;

-Μήπως, κάποιοι που έχουν τόσο μεγάλο ζήλο και θέρμη να με εκπροσωπούν, έχουν κάτι άλλο στο μυαλό τους;

-Ποιός έδωσε το δικαίωμα σε κάποιους να αλλάζουν το όνομα της ομάδας τους - χωρίς να αλλάξουν το καταστατικό τους - και να χρησιμοποιούν ρουμανικά γράμματα αλφαβήτου (π.χ. â);

-Υπάρχει κάποιο ομογενοποιημένο, κωδικοποιημένο, εθνικά αποδεκτό αλφάβητο εδώ στην Ελλάδα και ειδικά στην Βέροια και δεν το γνωρίζω;

-Το γνωρίζουν οι βλάχοι της Βέροιας ότι η λέξη sutsatâ (που βλέπουμε ως όνομα σε ομάδα της Βέροιας στα ΜΜΕ και ΜΚΔ και αλλού) χρησιμοποιείται κατά κόρον από ομάδες στην Ρουμανία, π.χ. Sutsata Culturalã Armãneascã;

-Μήπως γίνεται πολιτική και όχι ανάδειξη πολιτιστικών στοιχείων από ορισμένους εδώ στην Βέροια; Μήπως δεν είναι τόσο αγαθές οι προθέσεις αυτών;

-Μήπως κάποιοι θα έπρεπε να είναι σοφότεροι πριν συναγελαστούν με ανθρώπους εντός και εκτός της Ελλάδας, που αγωνίζονται για μειονότητες βλάχων;

-Δεν θα έπρεπε να τα προσέξουν όλα αυτά οι συμβεργιώτες μας, αλλά και οι αιρετοί μας που ασκούν εξουσία στην Βέροια;

-Μήπως τελικά αυτή η κινητοποίηση θα έπρεπε να ξανασκεφτεί αν αξίζει να ευαγγελίζεται αυτά που αναφέρθηκαν προηγουμένως; Αν το κάνει, αυτό δεν εμποδίζει σε τίποτα την διατήρηση των ηθών και εθίμων, όπως είναι ακριβώς καταγεγραμμένα στο καταστατικό της.

-Μήπως και οι Βεργιώτες βλάχοι που μοιράζονται τις ίδιες σκέψεις με εμένα δεν θα έπρεπε να είναι πιο ενεργοί, περισσότερο προσεκτικοί, όχι τόσο ευκολόπιστοι, όχι τόσο αμέτοχοι και εν τέλει να ενεργούν συνετά πού δίνουν την ψήφο τους;

Η ταυτότητα των βλάχων βεροιωτών είναι ελληνική και τα αυτονόητα πρέπει να λέγονται!!

Πηγές:

   Ευάγγελος Θ. Καραμανές Διδακτορική Διατριβή: ‘Οργάνωση του χώρου τεχνικές και τοπική ταυτότητα στο Κοπατσαροχώρια των Γρεβενών, Ακαδημία Αθηνών’, Δημοσίευμα του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας. Ο συγγραφέας στην σελ. 39 γράφει μεταξύ άλλων: …Συμπερασματικά υποστηρίζουμε ότι η χρήση του όρου «εθνοτική ομάδα» στον μακεδονικό χώρο είναι πολύ συχνά καταχρηστική…).

 Αθηνά Ν. Κατσανεβάκη, Διδακτορική Διατριβή: ‘Βλαχόφωνα και Ελληνόφωνα Τραγούδια της περιοχής Βορείου Πίνδου, Ιστορική-εθνομουσικολογική προσέγγιση: Ο Αρχαϊσμός τους και η σχέση τους με το ιστορικό υπόβαθρο’, μέρος Β΄, σελίδες 49-53. Έκδοση: Ινστιτούτο Έρευνας Μουσικής & Ακουστικής - Κέντρο Μουσικής Τεκμηρίωσης.

  http://vlahoi.net/vlahiki-glossa/vlahoi-kai-elliniki-glossa -Ομιλία του ομότιμου καθηγητή Γλωσσολογίας στο ΑΠΘ, Αντώνη Μπουσμπούκη, στην 4η συνδιάσκεψη της Παγκόσμιας Βλάχικης Αμφικτιονίας με τίτλο : ‘Η σχέση των Βλάχων με την εθνική τους γλώσσα, την ελληνική’. 

42 σχόλια:

  1. Το περίεργο είναι πως η πλειοψηφία του κόσμου δεν έχει καθόλου καλή γνώμη για τους βλάχους.
    Σίγουρα αυτό δεν είναι τυχαίο, αφού η συμπεριφορά και οι πράξεις πολλών βλάχων της τοπικής κοινωνίας μας αυτό το επιβεβαιώνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. poios itan blaxos? o adam/h eva/ to fidi/to dentro?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΚΟΨΕ ΚΑΤΙ ΑΓΑΠΗΤΕ/Η ΜΟΥ. ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΦΥΛΕΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΕΝΟΧΛΟΥΝ. ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΠΟΝΤΙΟΥΣ, ΒΛΑΧΟΥΣ, ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ, ΒΕΡΙΩΤΑΔΕΣ Κ.Λ.Π. ΟΙ ΓΝΩΜΕΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΕΣ Ή ΚΑΚΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ, ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΟ ΠΩΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΟΝΤΑΙ ΑΤΟΜΙΚΑ. ΕΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΑΝΑΦΕΡΕ ΜΑΣ ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΑΞΗ ΠΟΥ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Διάβασε λίγο ιστορία , να δεις πόσοι βλάχοι είναι εθνικοί ευεργέτες και μετά πες μας ξανά τη γνώμη σου. Τι να πούμε και για τους αφελφούς Κούσιου. Μάλλον ήρθες από το εξωτερικό και δε γνωρίζεις την ιστορία του τόπου μας. Και μη νομίζεις πως είμαι βλάχος ή θαυμαστής των βλάχων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πάλι οι βλάχοι
    Επεισόδιο 754378543366

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το ανέκδοτο με το φίδι και τον βλάχο…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το άκουσα κι αυτό Σε λίγα χρόνια θα λέμε πως οι Αλβανοί είναι γαλαζοαιματοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Γιάννη Τσιαμήτρο ,καλά κάνεις και εκθέτεις , αυτούς τους ,είμαι σίγουρος ,λίγους.
    Οι πολύ συχνές ,όμως ,παρεμβάσεις σου επί του θέματος ,δείχνουν ,ότι κάποια πράγματα ,μάλλον έχουν αρχίσει να να σοβαρεύουν.
    Αλήθεια ,ποιοί είναι αυτοί ,που θέλουν να ξαναβγούν στην επιφάνεια,μίση και πάθη ,καλά κρυμμένα μετά τον πόλεμο και τον εμφύλιο ;
    Ποιοί είναι αυτοί , που θέλουν να ξεκόψουν από τον εθνικό κορμό τους βλαχόφωνους Ελληνες ,οι οποίοι τόσα πρόσφεραν στους εθνικούς αγώνες ,σε χρήμα και αίμα ;
    Υπάρχουν κάποιοι που μπορούν να αμφισβητήσουν την Ελληνικότητα
    τους ;
    Μήπως ,επειδή έχουν περάσει δεκαετίες ,έχουν πεθάνει οι πρωταγωνιστές και πιστεύουν ότι οι νεότερες γενιές δεν γνωρίζουν ;
    Πάντως ,δύο πολύ καλά βιβλία επί του θέματος ,έχει γράψει ο Λαρισαίος δικηγόρος Σταύρος Αστερίου Παπαγιάννης , από τα οποία μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Οι Βλάχοι ή καλύτερα οι Βλαχόφωνοι Έλληνες ανέδειξαν σπουδαίους λόγιους, αγωνιστές αλλά κυρίως Εθνικούς Ευεργέτές όπως οι Γεώργιος Αβέρωφ, Κωνσταντίνος και Ευάγγελος Ζάππας, Μιχαήλ Τοσίτσας, Νικόλαος Στουρνάρας, Απόστολος Αρσάκης, Ποστολάκας Δημήτριος, Σίμωνας Σίνας, Στέργιος Δούμπας και Γεώργιος Σταύρου. Δεν είναι καθόλου υπερβολή να πούμε ό,τι όλοι οι μεγάλοι Εθνικοί Ευεργέτες πλην του Συγγρού ήταν Βλάχοι και εδώ τοπικά, τα αδέλφια Κούσιου . ΤΩΡΑ ΤΙ ΓΝΩΜΗ ΕΧΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΒΛΑΧΟΥΣ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αλλο πραγμα η εθνικη τους προσφορα ( στα χρονια που η εθνικες δωρεες στην ουσια ηταν αυτες που έστησαν το Κρατος) και αλλο η καθημερινη, κοινωνική συμπεριφορά τους στην αγορα, γειτονια, καφενειο κτλ πολλών εξ αυτών με αποτέλεσμα και τα υπερβολικά με τα ...φίδια κτλ.

      Διαγραφή
  10. Ναι ήρθαν από την Πίνδο το γνωρίζουμε Πριν όμως Και στα βιβλία της Ιστορίας του Δημοτικου αναφέρεται πως οι Δωριείς κατέβηκαν από το Βορρά από την κεντρική Ευρώπη Πουθενά δεν αναφέρεται συγκεκριμένη περιοχή Όσους ιστορικούς ρώτησα κάνεις δε γνώριζε Η Μολδοβλαχία δε μας λέει τίποτα Και όσο για τους ευεργέτες ηθελαν να ελέγχουν την οικονομια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καλλιμάρμαρο Παναθηναϊκό Στάδιο Αθηνών- Αβερώφειος Σχολή Ευελπίδων,- Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Αθηνών - Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος - Αρσάκειο Μέγαρο-Ζάππειο Μέγαρο Αθηνών-Ακαδημία Αθηνών-Αστεροσκοπείο Αθηνών-Τοσίτσειο Παρθεναγωγείο Αθηνών-Εθνική Βιβλιοθήκη-Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών-Τοσιτσειος Σχολή και το Αβερώφειο Γυμνάσιο(Αλεξάνρεια) -Ζάππεια Εκπαιδευτήρια (Κωνσταντινουπολη)-Γέφυρα ,Ασθενοφόρο στο νοσοκομείο, Διατηρητέο κτίσμα στο κέντρο της Βέροιας Κούσιου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλα τα παραπάνω που αναφέρεις πλην της γέφυρας οι Αρβανίτες τα κατασκεύασαν μην τους μπερδεύεις Γιατί εσείς οι Βλάχοι όπως λαχει

      Διαγραφή
  12. Είδες βλαχο και φίδι! Πάτα το βλαχο και άσε το φίδι! Τυχαίο? Δε νομίζω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Μπράβο στον κύριο Τσιαμήτρο για την ανάλυση του θέματος. Αυτό που μένει είναι οι υπεύθυνοι για την αδειοδότηση των συλλόγων πρέπει να το ψάξουν το θέμα. Δεν είμαι βλάχος και όσοι γεννήθηκαν και προσφέρουν σέ αυτή την χώρα είμαστε Έλληνες. Μια ζωή ή διχόνοια ανάμεσα στους ανθρώπους αυτής της χώρας την καταστρέφει από τά θεμέλια. Μερική ας ανοίξουμε και κανένα βιβλίο ιστορίας αυτής της χώρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Και Ο ΕΝΤΒΙ ΡΑΜΑ μηπως είναι αδελφός του ΚΑΡΟΛΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι, αλλά έχει μάνα Ελληνίδα και δυστυχώς είναι γενίτσαρος...

      Διαγραφή
  15. Νατα παλι Βλαχοι ειμασται και γιναμε Ελληνες Οι βλαχοι στην Αλβανια Ελληνες ειναι οι βλαχοι στα Σκοπια Ελληνες ειναι οι βλαχοι στην Βουλγαρια Ελληνες ειναι η οι στην Ρουμανια οι βλαχοι ειναι Ελληνες Κατα την Οθωμανικη κυριαρχια στις απογραφες ως βλαχοι δηλωνωντουσαν και οχι σαν Ελληνες Αν ψαξετε στο ιντερνετ υπαρχουν αυτα Ομοιως δηλωνωνταν και οι Greci οι Σλαβοι οι Τουρκοι οι Ρομ κτλ Και αν βεβαια το 1912 επικρατουσαν οι Βουλγαροι τωρα ολοι Βουλγαροι θα ειμασταν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δηλαδή οι Βλάχοι δεν είναι αυτόχθονες αρχαίοι πληθυσμοί, ορεσίβιοι και αστοί;;; Πληθυσμοί που λατινοφώνησαν στην προφορική λαλιά τους επειδή υπηρέτησαν όλη τη ζωή τους ως στρατιώτες και αξιωματούχοι της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας στην Ελλάδα και στον ευρύτερο χώρο της Βαλκανικής;;;
      Δηλαδή
      οι Βλάχοι πρέπει να θεωρούνται ως μια εξελληνισμένη εθνοτική ομάδα ή ως μια πληθυσμιακή ομάδα και όχι ως μια γνήσια έκφραση της ρωμιοσύνης;;;
      Κάνουν λάθος και οι χρονογράφοι του Βυζαντίου που από τον 6-7 μΧ αιώνα έγραφαν ότι στα Βαλκάνια ομιλείται η λατινική γλώσσα, όχι μόνο από τους Έλληνες, που αποτελούσαν την πλειοψηφία του πληθυσμού της Χερσονήσου του Αίμου αλλά κι από τους υπόλοιπους;;;
      Φυσικά ο καθένας μπορεί να αισθάνεται ότι θέλει, να αυτοπροσδιορίζεται όπως νομίζει, αλλά τα περισσότερα , σχεδόν όλα, ιστορικά δεδομένα αλλού συγκλίνουν. Το ίδιο σκόπιμο(;;;) λάθος κάνουν και οι ανιστόρητοι Σλαβοβούλγαροι Σκοπιανοί με το όνομα της Μακεδονίας και όλα τα υπόλοιπα.

      Διαγραφή
  16. Ασχετε;Οσα δεν φτανει η Αλεπου τα κανει κρεμασταρια.Και φτωχε ανθρωπε εχεις να μας πεις καποιον ευεργετη απο την φαρα σου?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ ΗΤΑΝ ΑΠΟΝΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ, ΚΑΙ ΗΤΑΝ ΠΑΝΤΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Μην μπερδεύετε τα πράγματα.
    Όλοι γνωρίζουμε την προσφορά των βλάχων τα θετικά όπως και τα αρνητικά τους στοιχεία, όπως βέβαια και σε κάθε άλλη ελληνική φυλή.
    Εδώ ο Γιάννης επιτέλους αναδεικνύει με ρεαλισμό το ειδικό θέμα μερίδας βλάχων οι οποίοι επιχειρούν οργανωμένα να αποδώσουν αλλοιωμένα εθνολογικά χαρακτηριστικά γλωσσικά εθιμικα κλπ σε ένα καθαρά ελληνικό κομμάτι των βλαχόφωνων Ελλήνων. Το θέμα είναι αν οι βλάχοι θέλουν να απομωνώσουν τα πρώσοπα αυτά και τις μεθοδεύσεις τους.
    Ο Γιάννης για μια ακόμα φορά δίνει την κατεύθυνση και την αλήθεια. Οι καιροί είναι πονηροί. Πάρτε αποφάσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ ανώνυμος με το σχόλιο σας της 10-Δεκ 8:04 μμ: Είστε ο μόνος που σχολιάσατε καίρια επί του θέματος που διαπραγμετεύτηκα. Σας ευχαριστώ! υπογράφων: Τσιαμήτρος Κ. Γιάννης

      Διαγραφή
  19. Βλάχοι.
    Οι πιο αγνοί και χωρίς υστεροβουλία άνθρωποι,
    Πάντα με αγάπη,να φροντίζουν τους συνανθρώπους τους,
    Και ποτε μα ποτε με ιδιοτελείς σκοπούς.
    Και τέλος,ο λόγος τους συμβόλαιο.
    Δεν θα σε προδώσουν ποτε.
    Γιατί γελάτε ρε με αυτά που λέω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις πολύ δίκιο, αλλά δεν ισχύει απόλυτα και για όλους ρε φίλε!

      Διαγραφή
  20. Συγγνώμη να ρωτήσω αν μου επιτρέπετε Οι βλάχοι τις Κρυας Βρύσης Γιαννιτσων έχουν πολλούς συγγενείς στην Αλβανία Βόρειο Ήπειρο πολλές λέξεις είναι λατινικής τυχαία είναι όλα Κουράστηκα Βεροιωτη αναρωτιέμαι αν είναι Ελληνίδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Μετά τους ρομα και τους Ρώσους,η μοναδική άλλη φάρα που αλληλοστηριζεται σαν την μαφία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ω, ΡΕ ΓΙΑΝΝΗ ! ΠΑΛΙ ΦΩΤΙΑ ΕΒΑΛΕΣ ΣΤΟ "ΒΕΡΟΙΩΤΗ"!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Πως γινεται να μιλάνε μια γλωσσα που δεν εχει σχεση με τα ελληνικα και να ειναι Ελληνες;;;Η γλωσσα τους μοιαζει με μθα αλλη γλωσσα ........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γινεται και δεν ειναι μοναδικη περιπτωση ουτε στον ελληνικο χωρο, ουτε σε αλλες περιοχες.

      Διαγραφή
  24. ημεδαπός,εινα.αστην να λεει,δεν πα να κελαηδιζει,στα Σινχαλεζικα,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Θα παρακαλούσα οι κριτικές σας να είναι επιστημονικά αποδεδειγμένες , καλά είναι τα σχόλια και πολλές φορές υβριστικά , υπάρχει όμως "το αλλά" , διαβάστε και λίγο, για να είστε μέσα στο θέμα της ιστορίας κλπ.,.......τέλος τον αδελφό μου δεν τον εκτιμάται , αλλά μόνο λίγοι , οι υπόλοιποι είστε τραχανάδες........ όπως έλεγε και ο πατέρας μου.....Θεόδωρος !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Οι Χιλ και Μπράιαρ συμφωνούν ότι ο τραχανάς σχετίζεται με την ελληνική λέξη τρακτόν. Ο Ντόλμπι (1996) το συνδέει με την ελληνική τραγός/τραγανός,που περιγράφεται (και καταδικάζεται) στο Γεωπονικά του Γαληνού. Ο Γουίβερ (2002) θεωρεί επίσης τη λέξη ως Δυτικής προέλευσης.

    Ο Πέρι, από την άλλη πλευρά, πιστεύει ότι η εξέλιξη από το τραγανός στο τραχανά/ταρχανά είναι απίθανη, και ότι η λέξη πιθανώς προέρχεται από το περσικά: ترخوانه‎ ταρχανέ.

    ενα γλυκο τραχανα//// αφταααασεε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προς τον "11 Δεκεμβρίου 2022 στις 3:55 μ.μ." ... τους "Χιλ και Μπράιαρ" τους ανέφερες το όνομα σου δεν μας είπες , ωραία ιστορία μας είπες , λίγο να διάβασες , στα λεγόμενα, θα ήσουν πιο ικανοποιημένος .... ευχαριστούμε για το σχόλιο .

      Διαγραφή
  27. Και ο ΕΡΝΤΟΓΆΝ έχει μητερα Πόντια άρα είναι ΕΛΛΗΝΑΣ ΑΧ ΒΕΡΟΙΩΤΗ λυπωθυμω κρατηστεμαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Άλλο δεν διαβάζω ιστορία μόνο Βεροιωτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Αν εξαιρέσεις τους πόντιους όλοι οι άλλοι είναι καλοί!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Ρώτα ρε έξυπνε να σου πούνε ποιοι είναι οι καλοί και ποιοι όχι.ειναι γνωστό σε όλη την Ελλάδα για το τι ειναι οι ποντιοι.και κυρίως ρώτα Κρητικούς.υποκληνωνται στο άκουσμα και μόνο αν πεις πως είσαι ποντιος.το ίδιο μου τυχαίνει και από περιοχές που δεν τις πάω καθόλου στην Ελλάδα.Μπορω να γράψω και άλλα αλλά βαριέμαι να ασχοληθώ με τύπους που όλοι ξέρουμε πως δεν αξίζει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οι Πόντιοι οι καλοί ανθρωποι!!!! Εργατικοί και σωστοί οικογενειάρχες από τα καφενεία.Φουλ αλκοόλ, τζόγο και ενδοοικογενειακή βία..Οι παλιοί λέγανε βλάχος άντρας και γυναίκα Πόντια.. Τυχαίο? Τέλος πάντων ευτυχώς η νεολαία δεν ασχολείται πλέον με αυτές τις ανοησίες και έχει ξεφύγει από τις κακές συνήθειες που είχε κάθε ράτσα οι οποίες διαιωνίζονταν λόγω των κλειστών κοινωνιών...

      Διαγραφή
  31. Αν ο batman είναι πόντιος ο superman άραγε τι είναι,και αν ο noa έσωσε τα πλάσματα του κυρίου, που έγινε, τότε τι είμαστε όλοι,και αν η μπάλα πέρασε έξω από την γραμμή ολοκληρη τότε το var γιατί νομοποιη Την παράβαση

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ