Πολλοί οδηγοί βενζινοκίνητων οχημάτων, όταν επισκέπτονται τα πρατήρια καυσίμων, ερωτώνται για το αν προτιμούν 95άρα ή 98άρα βενζίνη. Ας δούμε όλες τις πληροφορίες γύρω από αυτό το ζήτημα. Κάθε επίσκεψη σε ένα πρατήριο καυσίμων για τον ανεφοδιασμό του ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου μας αποτελεί μία ιδιαίτερα σοβαρή υπόθεση, που το τελευταίο διάστημα έχει γίνει δυσκολότερη μετά την αλματώδη αύξηση στις τιμές του diesel και της βενζίνης. Όλοι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων γνωρίζουν το είδος του καυσίμου που καταναλώνει το όχημά τους. Παρ' όλα αυτά, πολλοί κάτοχοι βενζινοκίνητων αυτοκινήτων έρχονται σε δίλημμα όταν ερωτώνται από τον υπάλληλο του πρατηρίου για το αν προτιμούν την 95άρα ή την 98άρα βενζίνη, μιας και ενδεχομένως να αγνοούν τις διαφορές τους.
Αρχικά πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι τα παραπάνω νούμερα αναφέρονται στον αριθμό οκτανίων της βενζίνης, έναν δείκτη που δίνει εικόνα για την αντοχή του καυσίμου στην αυτοανάφλεξη. Όπως γνωρίζουμε, το καύσιμο δεν αναφλέγεται μόνο του. Αντιθέτως, υπάρχει το μπουζί το οποίο παράγει έναν σπινθήρα που προκαλεί την ανάφλεξη της βενζίνης. Μέχρι όμως να έρθει ο σπινθήρας από το μπουζί, το καύσιμο μείγμα πρέπει να έχει την ικανότητα να μην αυταναφλέγεται παρά την αυξημένη πίεση στον θάλαμο καύσης.
Εδώ, λοιπόν, έρχεται ο αριθμός των οκτανίων, δεδομένου ότι όσο πιο μεγάλος είναι αυτός τόσο μεγαλύτερη αντοχή έχει το καύσιμο στην αυτανάφλεξη. Η βενζίνη πολλών οκτανίων, λοιπόν, έχει μεγαλύτερη ικανότητα να αντέχει τη συμπίεση και έτσι η καύση γίνεται με πιο ομαλό και αποδοτικό τρόπο.
Τι βενζίνη πρέπει να βάλω στο αυτοκίνητό μου; Αρχικά πρέπει να συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου σας, όπου αναγράφεται το τι είδους βενζίνη πρέπει να χρησιμοποιείται. Στα περισσότερα αυτοκίνητα, το καύσιμο των 95 οκτανίων αρκεί ώστε να διασφαλιστεί η απροβλημάτιστη λειτουργία του κινητήρα.
Από την άλλη, η χρήση της 98άρας βενζίνης είναι επιβεβλημένη όταν ο κινητήρας είναι άμεσου ψεκασμού και επομένως έχει υψηλότερη σχέση συμπίεσης, συγκριτικά με ένα μοτέρ έμμεσου ψεκασμού. Σε αυτή την περίπτωση, η υψηλή αντικροτικότητα της 98άρας βενζίνης είναι απαραίτητη ώστε να μην εμφανιστούν τα γνωστά σε όλους μας «πυράκια», δηλαδή η ανάφλεξη του καυσίμου πριν την εμφάνιση του σπινθήρα από το μπουζί, γεγονός που ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρή ζημιά στον κινητήρα.
Επίσης, αν βάλετε 95άρα βενζίνη σε ένα αυτοκίνητο στο οποίο ενδείκνυται η χρήση 98άρας, τότε ο κινητήρας θα παρουσιάσει ελαφρώς μειωμένη απόδοση και αυξημένη κατανάλωση καυσίμου. Εάν μάλιστα το αυτοκίνητο σας είναι υψηλών επιδόσεων, ενδέχεται η ECU να θέσει τον κινητήρα σε λειτουργία ασφαλείας (safe mode), μετά από εντολή του knock sensor, για να τον προστατεύσει.
Στην περίπτωση, τώρα, που το αυτοκίνητό σας λειτουργεί με 95άρα βενζίνη, τότε η χρήση 98άρας (ή και 100άρας) δεν θα δημιουργήσει κάποιο πρόβλημα, αλλά αποτελεί περιττό κόστος. Όσον αφορά, τέλος, το ερώτημα «συμβάλλει στην καθαριότητα του συστήματος ψεκασμού η βενζίνη 98 οκτανίων;» η απάντηση είναι ναι. Για το γεγονός αυτό όμως δεν ευθύνεται ο αριθμός των οκτανίων, αλλά τα ειδικά πρόσθετα που τοποθετεί κάθε εταιρεία καυσίμων για να μπορέσει να δικαιολογήσει και την υψηλότερη τιμή του συγκεκριμένου καυσίμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.