Ποιοι χάνουν και ποιοι κερδίζουν από τις χαμηλές τιμές πετρελαίου

Σοκαρισμένη παρακολουθεί και η εγχώρια αγορά τις πρωτοφανείς διακυμάνσεις της διεθνούς τιμής του πετρελαίου. Οι εκτιμήσεις παραμένουν αβέβαιες, με τους αναλυτές και στην Ελλάδα να αναμένουν τα futures (συμβόλαια) του Ιουνίου, τα οποία θα προεξοφλούν ασαφή μέχρι σήμερα σημεία, όπως σε ποιο
βαθμό θα επηρεάσουν τη ζήτηση οι εξελίξεις στην Κίνα, τα σταδιακά μέτρα επανεκκίνησης της οικονομικής δραστηριότητας στην Ευρώπη και κυρίως το πώς θα εξελιχθεί η ζήτηση στην Αμερική, που είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής καυσίμων διεθνώς και η οποία όμως δεν έχει φθάσει ακόμη στα μισά της καμπύλης της πανδημίας του κορωνοϊού. Ως «μια πολύ ανησυχητική εξέλιξη» περιγράφουν την κατάσταση που διαμορφώνεται διεθνώς κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι οποίοι βρίσκονται σε επαφή με την αγορά για να διαχειριστούν τις επιπτώσεις. Οι προγραμματισμένες στον ελλαδικό χώρο έρευνες για εκμετάλλευση υδρογονανθράκων δύσκολα θα προχωρήσουν, αναφέρουν χαρακτηριστικά, ενώ η παραγωγή του Πρίνου, που συνεχίζεται οριακά, εκτιμάται πως δύσκολα θα κρατηθεί εάν οι τιμές υποχωρήσουν περαιτέρω.

Για τις εταιρείες του κλάδου, στη διύλιση, στην εμπορία και στη λιανική, οι οποίες από τις αρχές Μαρτίου έχουν υποστεί μεγάλο πλήγμα λόγω της κατακόρυφης μείωσης της ζήτησης στα καύσιμα κίνησης εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό, οι χαμηλές τιμές πιέζουν περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους, καθιστώντας τη μάχη για επιβίωση ακόμη δυσκολότερη. Για τα ελληνικά διυλιστήρια (Μοtor Oil και ΕΛΠΕ), που είναι σε μεγάλο ποσοστό εξαγωγικά, οι επιπτώσεις θα εξαρτηθούν και από την εξέλιξη της ζήτησης στην περιφερειακή αγορά. Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, πάντως, δεν αποκλείουν το γεγονός να απαιτηθούν στοχευμένα μέτρα στήριξης της αγοράς καυσίμων, κάτι που θα συνεκτιμηθεί τις επόμενες ημέρες.

Σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, ωστόσο, οι επιπτώσεις για την ελληνική οικονομία, που είναι σε υψηλό βαθμό εξαρτημένη από τις εισαγωγές πετρελαίου, θα είναι θετικές. Οι χαμηλές τιμές θα βελτιώσουν το εμπορικό ισοζύγιο, ενώ θα συμβάλουν και στη μείωση του πληθωρισμού. Τα οφέλη από τις χαμηλές τιμές δεν μπορούν να αξιοποιήσουν οι καταναλωτές λόγω των περιοριστικών μέτρων, που έχουν οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης της βενζίνης σε ποσοστό 70% τον Απρίλιο και του πετρελαίου κίνησης στο 42% με 43%. Μεγάλη αποθεματοποίηση, ωστόσο, παρατηρείται σε πετρέλαιο θέρμανσης, εκτοξεύοντας τη ζήτηση στο 90% σε σχέση με τον περυσινό Απρίλιο.

«Πρωτοφανή» χαρακτήρισε την εξέλιξη στη διεθνή αγορά πετρελαίου ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ Ανδρέας Σιάμισιης σχολιάζοντας την αρνητική τιμή για το αργό που διαμορφώθηκε στην αγορά των ΗΠΑ. Για την επίπτωση των χαμηλών τιμών στον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων ο κ. Σιάμισιης είπε ότι οι δραστηριότητες της εξόρυξης πετρελαίου στο Ιόνιο και στην Κρήτη, όπου τα ΕΛΠΕ έχουν άδειες για έρευνα και εκμετάλλευση μαζί με την TOTAL και την EXXON, «δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη, οπότε θεωρητικά δεν μας επηρεάζει η πτώση της τιμής. Μας επηρεάζει μόνο στον βαθμό που τα αποθέματα τα οποία έχουμε θα υποτιμηθούν λογιστικά».

Την εκτίμηση ότι οι τιμές στην Ευρώπη και στην Ελλάδα θα εξαρτηθούν από την πορεία της τιμής του Brent, η οποία διαμορφώνεται στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2002, διατυπώνει ο Θοδωρής Τσακίρης, επίκουρος καθηγητής Γεωπολιτικής και Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Ο ίδιος εκτιμά ότι εάν δεν είχε γίνει η συμφωνία του ΟΠΕΚ για μείωση της παραγωγής, θα είχε υποχωρήσει και η τιμή του Brent σε μονοψήφια νούμερα, καθώς και ότι υπό τις συνθήκες αβεβαιότητας σε σχέση με την εξέλιξη της ζήτησης θα απαιτηθεί και δεύτερη φάση μείωσης της παραγωγής για τη στήριξη των τιμών.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ