Το χάσαμε το πάρκο πατριώτη!

Η ιστορία της ιστορικής και αγαπημένης μας "Εληάς" τείνει να γίνει κακόγουστο σήριαλ. Μια ζωή "Εληά" την έγραφαν οι Βεροιώτες. Μετά την έλευση του 21ου αιώνα, μαζεύτηκαν στο δημαρχείο οι σοφοί της πόλης και αποφάσισαν να την ονοματίσουν «Ελιά» (για να μην μπερδεύονται οι ξένοι;).
Περάσαν καμιά δεκαριά χρόνια, άλλοι γράφανε "Εληά" άλλοι "Ελιά", ένα γενικό μπέρδεμα δηλαδή που ισχύει μέχρι σήμερα! Γνωρίζαμε, επίσης, ότι ένα πάρκο είχε απ’ανέκαθεν η Βέροια, την «Εληά» ή «Ελιά». Τουλάχιστον πάρκο στα χαρτιά, γιατί οι απόψεις διίστανται για το κατά πόσο ανταποκρίνεται σε αυτόν τον ρόλο, μετά την πρόσφατη ανάπλαση. 

Φτάσαμε, λοιπόν,  στα τέλη του 2018 και ο ίδιος ο Δήμος Βέροιας που μας είπε πριν λίγα χρόνια, να μην γράφουμε «Εληά» αλλά «Ελιά», επισήμως βγάζει αφίσα και την αποκαλεί «Πλατεία Εληάς». 

Τελικά, χάσαμε την «Ελιά» (γεγονός που δεν μας στενοχωρεί ιδιαίτερα) όμως χάσαμε και το πάρκο, οέο! Βέβαια, θα πουν οι σοφοί, ότι υπάρχει παλιά φωτογραφία που την ονομάζει Πλατεία Εληάς (άσχετα που o κόσμος την έλεγε πάρκο). Πάρκο είναι και στα επίσημα πολεοδομικά σχέδια της πόλης. 

Πού στο καλό έχει πάρκο αυτή η πόλη, ξέρει κανείς;

13 σχόλια:

  1. Εληά, εκ του Ελαία. Τα άλλα είναι για Ρουβίκωνες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολὺ σωστά, καὶ μάλιστα μὲ ὑπογεγραμμένη, Ἐλῃά. Τὸ αι στὰ ἑλληνικὰ τρέπεται σὲ ῃ. Μόνον οἱ ἀγράμματοι γράφουν ἐλιά. Τὸ ἐπέβαλαν στὴν κοινὴ γλῶσσα, τοὐλάχιστον ἂς διασῴζεται ἡ σωστὴ ὀρθογραφία στὸ τοπωνύμιο.

      Ὅσο γιὰ τὴν διαβόητη ἀνάπλασι, μετέτρεψε ἕνα ἀριστοκρατικὸ κῆπο τῆς ἐποχῆς Τσαλέρα σὲ κἄτι ἀλὰ πλατεῖα Τιράνων ἐπὶ Χότζα._

      Διαγραφή
    2. σεβαστή η γνώμη σου μέχρι το σημείο του κ. Τσαλέρα. Τη ρατσιστική συνέχεια τι την ήθελες ρε φίλε; το χάλασες.

      Διαγραφή
  2. ελιά από το ελαία με συνίζηση (συμπροφορά σε μία συλλαβή των φωνηέντων) του -αι ως ημιφωνικού -ι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 1) Ἡ φωνητικὴ ὀρθογραφία εἶναι κατάλληλος γιὰ γλῶσσες χωρὶς ἱστορία, ὄχι γιὰ τὰ ἑλληνικά.

      2) Ποιὸς φωστήρας ἐπιβάλλει νὰ συνιζάνεται μόνον τὸ ἰώτα καὶ ὄχι καὶ τὸ ἦτα; Ψωμί, ἐλῃὰ καὶ Κῶτσο βασιληᾶ γραφόταν ἀνέκαθεν τὸ γνωστὸ σύνθημα._

      Διαγραφή
    2. Δηλαδή οι Έλληνες πρώτα έγραψαν και μετά μίλησαν. ενδιαφέρον άποψη...

      Διαγραφή
  3. όπως και να γράφεται στην Ελληνική η ελιά (καρπός ή δέντρο), η πλατεία Εληά ή ο δρόμος ή η περιοχή Εληά θα γράφεται με (η) διότι έτσι το βρήκαμε, έτσι θα το γράφουμε (μπράβο και στο Δήμο και την ΚΕΠΑ) και θα πρέπει να το διατηρήσουμε ως ΤΟΠΩΝΎΜΙΟ, γιατί έτσι μας αρέσει .-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. και προτείνω να το αλλάξουν και οι επιχειρηματίες του καταστήματος στο πάρκο διότι αυτοί το γράφουν Ελιά και όχι Εληά όπως ήταν πάντα. Το κατάλαβες κύριε Ντίλιγκερ ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο ΤΣΑΛΕΡΑΣ ΗΤΑΝ Ο ΜΟΝΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΥΠΟΣΧΕΘΗΚΕ ΤΙΠΟΤΑ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΚΑΙ ΕΚΑΝΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΡΟΙΑ.
    ΝΑΙ, ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΕΚΛΕΓΜΕΝΟΣ. ΟΙ ΕΚΛΕΓΜΕΝΟΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΑΛΛΟΝ ΔΕΝ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ἀπάντησις πρὸς τὸν ἀνώνυμο τῆς 5ης Δεκεμβρίου 2018 - 11:47 μ.μ.

    Μάλιστα· τὸ διαβάσαμε κι αὐτό. Τὸ νὰ λὲς ὅτι ἡ ὅλο τσιμέντο ἀρχιτεκτονικὴ τοπίου τῆς Ἀλβανίας ἐπὶ Χότζα ἦταν κακάσχημη καὶ κακόγουστη εἶναι κατὰ τὴν γνώμη του... ρατσιστικό!!!

    Συγκεντρώσου καὶ σοβαρέψου._

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. (χωρίς να θέλω να υπερασπιστώ τον ΧΟΤΖΑ και την Αλβανία) δες την πλατεία στα Τίρανα http://geographies.gr/wp-content/uploads/2013/05/GEO17-010-032_new.pdf (σελ 16 και 19) και δες την πλατεία Ομόνοιας σήμερα http://wikimapia.org/263358/el/%CE%A0%CE%BB%CE%B1%CF%84%CE%B5%CE%AF%CE%B1-%CE%9F%CE%BC%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%AF%CE%B1%CF%82#/photo/2481424 προφανώς πολύ χειρότερη η δική μας. Γιατί δεν έφερες αυτή σαν κακό παράδειγμα ; γιαυτό μίλησα για "ρατσισμό" όλα τα κακά οι Αλβανοί όλα τα καλά εμείς.

      Διαγραφή
    2. 1) Εἰλικρινά, ἐπειδὴ σὲ ἀντίθεσι, προφανῶς, μὲ σένα ἀσχολοῦμαι ἐδῶ καὶ χρόνια μὲ τὴν Βόρειο Ἤπειρο καὶ τὴν Ἀλβανία, ἔχω πολὺ περισσότερες παραστάσεις ἀπὸ ἐκεῖ, ἰδίως ἐπὶ Χότζα, παρὰ ἀπὸ τὴν Ὁμόνοια. Γι' αὐτὸ ἔγραψα τί μοῦ θυμίζει σήμερα ἡ Ἐλῃά, μετὰ τὴν διαβόητο ἀνάπλασι.

      2) Ἐκτίθεσαι με τὸ νὰ παρουσιάζῃς ὡς καλλίτερα τὰ πάρκα τοῦ Χότζα, πάντως. Εἶναι ἐξ ἴσου κακάσχημα μὲ τὴν σημερινὴ Ὁμόνοια καὶ ὄχι πολὺ καλλίτερα, ὅπως γράφεις.

      Ἐν πάσῃ περιπτώσει, δὲν δικαιολογεῖσαι ἐπ' οὐδενὶ νὰ πιπιλίζῃς τὴν ἀνόητη καραμέλλα περὶ ρατσισμοῦ (ποὺ ὑπάρχει, ὅσον ἀφορᾷ στὸ πρόσωπό μου, μόνον στὴν φαντασία σου)._

      Διαγραφή
  7. Ἀπάντησις στὸν ἀνώνυμο τῆς 6ης Δεκεμβρίου 2018 - 9:51 μ.μ.

    1) Μάθε ἑλληνικά. ἘνδιαφέρΟΥΣΑ ἄποψι λέμε. Ἀκοῦς ἐκεῖ «ἐνδιαφέρον ἄποψι»!

    2) Ποιὸς εἶπε ὅτι οἱ Ἕλληνες πρῶτα γράψαμε καὶ μετὰ μιλήσαμε; Εἶπα ὅτι τὸ φωνητικὸ ἀλφάβητο εἶναι κατάλληλο γιὰ γλῶσσες ποὺ ἔχουν - δὲν ἔχουν 100 χρόνια γραφῆς. Ἐκεῖ, μπορεῖ κανεὶς ν' αὐθαιρετῇ καὶ ν' ἀποφασίζῃ π.χ. ὅτι ὁ φθόγγος /j/ (τὸ ι/η/υ/ει/οι/ συνιζανόμενο/συμπροφερόμενο) δύναται νὰ γράφεται μὲ ι καίτοι πάλι κἄτι τέτοιο θὰ ἦταν λάθος νὰ γίνεται ἀσχέτως ἐτύμου. Στὴν ἑλληνικὴ γλῶσσα, μὲ γραπτὴ ἱστορία στὸ συγκεκριμένο ἀλφάβητο ἀπὸ τὸν 8ο π.Χ. αἰῶνα, ὅπου τὸ αι δὲν γίνεται ποτέ ι, ἀλλὰ ῃ, μόνον ἕνας ἀδαὴς θὰ ἔγραφε τὴν ἐλῃὰ ὡς ἐλιά.

    Ἀλλὰ τί νὰ λέμε; Ἐδῶ τὸ 1900 ἤξεραν ὅτι ὁ 20ὸς μ.Χ. αἰῶνας ξεκινοῦσε τὸ 1901, ὅμως τὸ 2000 νόμισαν πὼς ὁ 21ος ξεκίνησε 1 χρόνο νωρίτερα. Παντοῦ ὑπάρχει ἔκπτωσι στὴν μόρφωσι. Ἐπεκράτησαν δυστυχῶς οἱ ἀγράμματοι, ἀπαίδευτοι καὶ ἀμόρφωτοι, ποὺ δὲν ξέρουν τί τους γίνεται καὶ θέλουν νὰ ἐπιβάλλουν καὶ τὴν ἐσφαλμένη, ἀντι-ἐπιστημονικὴ ἄποψί τους ἀπὸ πάνω._

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ