Στην τηλεοπτική ταινία «Υπάρχω», η οποία είναι εξαιρετικά αφιερωμένη στον Στέλιο Καζαντζίδη συμμετέχει ο Γιώργος Καραμίχος. Ο ταλαντούχος Βεροιώτης ηθοποιός υποδύεται τον Μάκη Μάτσα, σε μια ερμηνεία που θα καθηλώσει το τηλεοπτικό κοινό και έχει αποσπάσει ήδη πολύ κολακευτικά σχόλια από τους κριτικούς.
Ποιος όμως είναι ο Μάκης Μάτσας;
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι παντρεμένος με τη Ζαφειρία Νάχμαν και έχει δύο παιδιά: τη Μαργαρίτα και τον Μίνω.
Ο Μάκης Μάτσας γεννήθηκε και μεγάλωσε σε μια εύπορη, θα λέγαμε, πλούσια οικογένεια. Ένα ξαφνικό, όμως, γεγονός κατέστρεψε οικονομικά την οικογένειά του κι έτσι ο πατέρας του, Μίνως Μάτσας, αναγκάστηκε να ξεκινήσει από το μηδέν.
Άνοιξε ένα μικρό κατάστημα υφασμάτων με τον πεθερό του, παλιό υφασματέμπορο, ενώ φρόντισε μαζί με τους παλαιούς του συνεταίρους, να επαναδραστηριοποιήσει τη δισκογραφική εταιρεία Odeon-Parlophone. Παράλληλα, έγραφε όπως πάντα στίχους για τραγούδια, πολλά από τα οποία έγιναν μεγάλες επιτυχίες, με «ναυαρχίδες» το Μινόρε της Αυγής, Τον Αντώνη το βαρκάρη το Σερέτη, και πολλά άλλα.
Δίνει εξετάσεις στην Ανώτατη Σχολή Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών και εισάγεται ανάμεσα στους πρώτους. Ολοκληρώνει τις σπουδές του στα οικονομικά, στην Αθήνα και στο Παρίσι.
Δάσκαλος στη ζωή του στάθηκε ο πατέρας του. Από πολύ μικρός, παρακολουθώντας τον στο στούντιο πώς δούλευε, έμαθε πολλά πράγματα. Έμαθε ότι η επιτυχία εξαρτάται συχνά από μια λεπτομέρεια, παραδείγματος χάριν, μία λέξη σε ένα στίχο, την οποία λεπτομέρεια πρέπει να έχει κανείς την ικανότητα να την συλλάβει και να την αξιοποιήσει.
Το 1960 η δισκογραφική εταιρεία του πατέρα του και των δώδεκα συνεταίρων του, η οποία εν τω μεταξύ είχε επαναδραστηριοποιηθεί, αρχίζει πάλι να έχει σοβαρά προβλήματα. Τα χρέη ήταν τόσα, ώστε το εργοστάσιο της παραγωγής δίσκων Columbia αρνούνταν πλέον να συνεχίσει να παραδίδει δίσκους στη χρεωμένη Odeon
Ο Μίνως Μάτσας απογοητευμένος πλέον από τη δισκογραφία θέλει να την εγκαταλείψει αλλά ο Μάκης Μάτσας επιμένει να μην παρατήσουν την δισκογραφία. Βγαίνει μπροστά, διαπραγματεύεται και συμφωνεί με τους διευθυντές της αγγλικής εταιρείας Columbia, να του ξαναπαραδώσουν δίσκους, αναλαμβάνοντας ο ίδιος μαζί με τον πατέρα του τα χρέη της Odeon και των υπολοίπων 12 συνεταίρων, τα οποία και εξοφλούνται μέσα σε δύο χρόνια. Έτσι έναν Oκτώβριο γεννήθηκε η εταιρεία «Μίνως Μάτσας και Υιός» και άρχισε ένας γιγάντιος αγώνας ανάκαμψης και ανασυγκρότησης.
Στη μακρά επαγγελματική του πορεία, ο Μάκης Μάτσας έχει ανακαλύψει και έχει στηρίξει τα πρώτα βήματα και την καριέρα μια νέας σπουδαίας γενιάς ελλήνων καλλιτεχνών, που σημάδεψαν την δισκογραφία. Δεν υπάρχει σημαντικός έλληνας τραγουδιστής ή συνθέτης, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, (με σημαντικότερη την περίπτωση του Διονύση Σαββόπουλου με τον οποίον όμως δημιούργησαν μαζί τον δίσκο-σταθμό «Ζήτω το Ελληνικό Τραγούδι») που να μην ανακαλύφτηκε από τον Μάκη Μάτσα, να μην αξιοποιήθηκε από αυτόν και να μην συνεργάστηκε κατ’ αποκλειστικότητα μαζί του. Ο Γιάννης Καλατζής, ο Γιώργος Νταλάρας, ο Γιάννης Πάριος, η Χαρούλα Αλεξίου, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, η Άννα Βίσση και ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας είναι μόνο μερικοί από αυτούς.
Το 1990 ο Μάκης Μάτσας έχοντας φτάσει τη δισκογραφική εταιρία του στην κορυφή, δέχεται την πρόταση της μεγάλης ανταγωνίστριας του, της ΕΜΙ, να συνεταιριστούν. Αυτό γίνεται τον Οκτώβριο του 1990. Η εταιρεία μετονομάζεται σε ‘MINOS-EMI” ενώ η ΕΜΙ αποφασίζει και κλείνει όλες τις δικές της εγκαταστάσεις. Ο Μάκης Μάτσας αναλαμβάνει Πρόεδρος και Γενικός Διευθυντής όλου του δισκογραφικού συγκροτήματος.
Το 2003, μετά από παραγωγικούς αγώνες πολλών ετών ο Μάκης Μάτσας αποφασίζει να παραιτηθεί από την καθημερινή διεύθυνση των εργασιών της εταιρίας οπότε τη διεύθυνση αναλαμβάνει η τρίτη γενιά της οικογένειας, η Μαργαρίτα Μάτσα-Φραγκογιάννη, κόρη του Μάκη Μάτσα η οποία ήδη εργαζόταν ως δικηγόρος στην εταιρία. Ο ίδιος παραμένει Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου.
Η σκληρή δουλειά, το ταλέντο και η διαίσθηση δύο γενεών ξεκινώντας από τον Μίνω Μάτσα το 1930 και συνεχίζοντας με τον Μάκη Μάτσα, περνάει πλέον στην τρίτη γενιά στην κόρη του Μαργαρίτα. Έτσι τρείς γενιές υπηρετούν πλέον επί περίπου 80 χρόνια το τραγούδι, με σταθερή επαγγελματική επιτυχία και φτάνοντας στην πρώτη θέση στο χώρο της ελληνικής δισκογραφίας τα χρόνια της διεύθυνσης της εταιρίας από το Μάκη Μάτσα.
Πληθώρα άρθρων και συνεντεύξεων, σχετικών με την ιστορία, την πορεία και τις προσωπικές επιτυχίες του Μάκη Μάτσα, έχουν δημοσιευτεί στον ελληνικό και ξένο Τύπο και σε έγκριτα ελληνικά και διεθνή περιοδικά.
Ο Μάκης Μάτσας, διακεκριμένο μέλος της κοινότητας των Ισραηλιτών της Ελλάδας, υπήρξε από τους ιδρυτές του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδας, του οποίου σήμερα είναι πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου.
Διετέλεσε, επί δεκαπέντε χρόνια, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φωνογραφικής Βιομηχανίας στην Ελλάδα με τεράστια προσφορά στον κλάδο. Σήμερα είναι επίτιμος πρόεδρος της Ομοσπονδίας αυτής. Είναι, επίσης, αρωγός οργανισμών μουσικής όπως η Ορχήστρα των Χρωμάτων, η Ακαδημία Λυρικής Τέχνης «Μαρία Κάλλας» κ.ά
Το όραμα του Μάκη Μάτσα σήμερα είναι η Ίδρυση του Ιδρύματος «Μίνως Μάτσας» και η δημιουργία του Μουσείου Ελληνικής Δισκογραφίας στο διατηρητέο Ιστορικό κτίριο της Columbia στο Περισσό. Σχέδια τα οποία άρχισε να τα υλοποιεί και για τα οποία εργάζεται εντατικά.
Ο Μάκης Μάτσας γεννήθηκε και μεγάλωσε σε μια εύπορη, θα λέγαμε, πλούσια οικογένεια. Ένα ξαφνικό, όμως, γεγονός κατέστρεψε οικονομικά την οικογένειά του κι έτσι ο πατέρας του, Μίνως Μάτσας, αναγκάστηκε να ξεκινήσει από το μηδέν.
Άνοιξε ένα μικρό κατάστημα υφασμάτων με τον πεθερό του, παλιό υφασματέμπορο, ενώ φρόντισε μαζί με τους παλαιούς του συνεταίρους, να επαναδραστηριοποιήσει τη δισκογραφική εταιρεία Odeon-Parlophone. Παράλληλα, έγραφε όπως πάντα στίχους για τραγούδια, πολλά από τα οποία έγιναν μεγάλες επιτυχίες, με «ναυαρχίδες» το Μινόρε της Αυγής, Τον Αντώνη το βαρκάρη το Σερέτη, και πολλά άλλα.
Δίνει εξετάσεις στην Ανώτατη Σχολή Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών και εισάγεται ανάμεσα στους πρώτους. Ολοκληρώνει τις σπουδές του στα οικονομικά, στην Αθήνα και στο Παρίσι.
Δάσκαλος στη ζωή του στάθηκε ο πατέρας του. Από πολύ μικρός, παρακολουθώντας τον στο στούντιο πώς δούλευε, έμαθε πολλά πράγματα. Έμαθε ότι η επιτυχία εξαρτάται συχνά από μια λεπτομέρεια, παραδείγματος χάριν, μία λέξη σε ένα στίχο, την οποία λεπτομέρεια πρέπει να έχει κανείς την ικανότητα να την συλλάβει και να την αξιοποιήσει.
Το 1960 η δισκογραφική εταιρεία του πατέρα του και των δώδεκα συνεταίρων του, η οποία εν τω μεταξύ είχε επαναδραστηριοποιηθεί, αρχίζει πάλι να έχει σοβαρά προβλήματα. Τα χρέη ήταν τόσα, ώστε το εργοστάσιο της παραγωγής δίσκων Columbia αρνούνταν πλέον να συνεχίσει να παραδίδει δίσκους στη χρεωμένη Odeon
Ο Μίνως Μάτσας απογοητευμένος πλέον από τη δισκογραφία θέλει να την εγκαταλείψει αλλά ο Μάκης Μάτσας επιμένει να μην παρατήσουν την δισκογραφία. Βγαίνει μπροστά, διαπραγματεύεται και συμφωνεί με τους διευθυντές της αγγλικής εταιρείας Columbia, να του ξαναπαραδώσουν δίσκους, αναλαμβάνοντας ο ίδιος μαζί με τον πατέρα του τα χρέη της Odeon και των υπολοίπων 12 συνεταίρων, τα οποία και εξοφλούνται μέσα σε δύο χρόνια. Έτσι έναν Oκτώβριο γεννήθηκε η εταιρεία «Μίνως Μάτσας και Υιός» και άρχισε ένας γιγάντιος αγώνας ανάκαμψης και ανασυγκρότησης.
Στη μακρά επαγγελματική του πορεία, ο Μάκης Μάτσας έχει ανακαλύψει και έχει στηρίξει τα πρώτα βήματα και την καριέρα μια νέας σπουδαίας γενιάς ελλήνων καλλιτεχνών, που σημάδεψαν την δισκογραφία. Δεν υπάρχει σημαντικός έλληνας τραγουδιστής ή συνθέτης, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, (με σημαντικότερη την περίπτωση του Διονύση Σαββόπουλου με τον οποίον όμως δημιούργησαν μαζί τον δίσκο-σταθμό «Ζήτω το Ελληνικό Τραγούδι») που να μην ανακαλύφτηκε από τον Μάκη Μάτσα, να μην αξιοποιήθηκε από αυτόν και να μην συνεργάστηκε κατ’ αποκλειστικότητα μαζί του. Ο Γιάννης Καλατζής, ο Γιώργος Νταλάρας, ο Γιάννης Πάριος, η Χαρούλα Αλεξίου, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, η Άννα Βίσση και ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας είναι μόνο μερικοί από αυτούς.
Το 1990 ο Μάκης Μάτσας έχοντας φτάσει τη δισκογραφική εταιρία του στην κορυφή, δέχεται την πρόταση της μεγάλης ανταγωνίστριας του, της ΕΜΙ, να συνεταιριστούν. Αυτό γίνεται τον Οκτώβριο του 1990. Η εταιρεία μετονομάζεται σε ‘MINOS-EMI” ενώ η ΕΜΙ αποφασίζει και κλείνει όλες τις δικές της εγκαταστάσεις. Ο Μάκης Μάτσας αναλαμβάνει Πρόεδρος και Γενικός Διευθυντής όλου του δισκογραφικού συγκροτήματος.
Το 2003, μετά από παραγωγικούς αγώνες πολλών ετών ο Μάκης Μάτσας αποφασίζει να παραιτηθεί από την καθημερινή διεύθυνση των εργασιών της εταιρίας οπότε τη διεύθυνση αναλαμβάνει η τρίτη γενιά της οικογένειας, η Μαργαρίτα Μάτσα-Φραγκογιάννη, κόρη του Μάκη Μάτσα η οποία ήδη εργαζόταν ως δικηγόρος στην εταιρία. Ο ίδιος παραμένει Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου.
Η σκληρή δουλειά, το ταλέντο και η διαίσθηση δύο γενεών ξεκινώντας από τον Μίνω Μάτσα το 1930 και συνεχίζοντας με τον Μάκη Μάτσα, περνάει πλέον στην τρίτη γενιά στην κόρη του Μαργαρίτα. Έτσι τρείς γενιές υπηρετούν πλέον επί περίπου 80 χρόνια το τραγούδι, με σταθερή επαγγελματική επιτυχία και φτάνοντας στην πρώτη θέση στο χώρο της ελληνικής δισκογραφίας τα χρόνια της διεύθυνσης της εταιρίας από το Μάκη Μάτσα.
Πληθώρα άρθρων και συνεντεύξεων, σχετικών με την ιστορία, την πορεία και τις προσωπικές επιτυχίες του Μάκη Μάτσα, έχουν δημοσιευτεί στον ελληνικό και ξένο Τύπο και σε έγκριτα ελληνικά και διεθνή περιοδικά.
Ο Μάκης Μάτσας, διακεκριμένο μέλος της κοινότητας των Ισραηλιτών της Ελλάδας, υπήρξε από τους ιδρυτές του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδας, του οποίου σήμερα είναι πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου.
Διετέλεσε, επί δεκαπέντε χρόνια, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φωνογραφικής Βιομηχανίας στην Ελλάδα με τεράστια προσφορά στον κλάδο. Σήμερα είναι επίτιμος πρόεδρος της Ομοσπονδίας αυτής. Είναι, επίσης, αρωγός οργανισμών μουσικής όπως η Ορχήστρα των Χρωμάτων, η Ακαδημία Λυρικής Τέχνης «Μαρία Κάλλας» κ.ά
Το όραμα του Μάκη Μάτσα σήμερα είναι η Ίδρυση του Ιδρύματος «Μίνως Μάτσας» και η δημιουργία του Μουσείου Ελληνικής Δισκογραφίας στο διατηρητέο Ιστορικό κτίριο της Columbia στο Περισσό. Σχέδια τα οποία άρχισε να τα υλοποιεί και για τα οποία εργάζεται εντατικά.
Μάκης Μάτσας: «Ο Στέλιος Καζαντζίδης μού έκανε πάρα πολλά, είχα χάσει χρόνια από τη ζωή μου»
Ο Μάκης Μάτσας, κατά το παρελθόν είχε δώσει μια σπάνια τηλεοπτική συνέντευξη στη Λένα Αρώνη και την εκπομπή Art Week της ΕΡΤ2.
«Ο Στέλιος Καζαντζίδης αποτελεί ένα κεφάλαιο της ζωής μου, το οποίο μου έκοψε χρόνια και είχε πολύ μεγάλες δυσκολίες. Τελικά όμως δεν του κράτησα καμία κακία διότι, όταν ήταν άρρωστος και ετοιμοθάνατος, φώναζε την γυναίκα του, την Βάσω και της έλεγε: Βάσω, ο Μάκης πήρε τηλέφωνο να ρωτήσει πως είμαι; Έστειλε λουλούδια για περαστικά;».
«Ε, αυτά τα πράγματα δεν τα σκέφτεται ένας κακός άνθρωπος και για αυτό πιστεύω ότι κατά βάθος ήταν καλός άνθρωπος. Δεν του βαστάω κακία. Καμία κακία. Αν και μου είχε κάνει πάρα πολλά, είχα χάσει χρόνια από την ζωή μου».
«Με παρίσταναν σαν ένα τέρας που έπινα το αίμα του Καζαντζίδη»
«Ήταν μια φοβερή στιγμή εκείνη, μια προδοσία. Με παρίσταναν σαν ένα τέρας που έπινα το αίμα «του καλλιτέχνη», «του Καζαντζίδη». Ποιος; Εγώ που του είχα δώσει όλη την ζωή μου, ότι μου ζήτησε του τα έδωσα αλλά τι να κάνω; Αφορολόγητα λεφτά δεν μπορούσα να του δώσω από μια εταιρία ανώνυμη που τα πάντα καταγράφονται. Του έλεγα: «Βρε παιδάκι μου, δέκα δραχμές είναι η αμοιβή σου. Να σου δώσω 20 ώστε να δώσεις τις 10 στην εφορία;». Μου έλεγε, «όχι γιατί δεν θέλω να μπερδευτώ καθόλου με την εφορία» αλλά δεν γινόταν. Αυτή η υπόθεση κράτησε 10 χρόνια» συμπλήρωσε ακόμα ο πρόεδρος της MINOS-EMI στην εκπομπή της δημόσιας τηλεόρασης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.