Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, τέλεσε τα Θυρανοίξια του ανακαινισθέντος Ιερού Παρεκκλησίου προς τιμήν των Αγίων Νεομαρτύρων Αθανασίου και Ιωάννου και του Οσίου Γερασίμου του Υμνογράφου, το οποίο ανακαινίστηκε με την φροντίδα του προϊσταμένου του Ιερού Ναού και Αρχιερατικού Επιτρόπου Καμπανίας Αρχιμ. Θεοφίλου Λεμοντζή και των συνεργατών του.
«Πᾶς ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐν ἐμοί ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγώ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ Πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς», εἶχε πεῖ ὁ Χριστός στούς μαθητές του. Καί τήν ἐπιβεβαίωση τοῦ λόγου του ἔχουμε σήμερα ἐνώπιόν μας, καθώς ἑορτάζουμε καί τιμοῦμε τόν συμπολίτη μας, ἅγιο νεομάρτυρα Ἰωάννη τόν Κουλακιώτη.
Ὅποιος θά μέ ὁμολογήσει ἐνώπιον τῶν ἀνθρώπων, θά τόν ὁμολογήσω κι ἐγώ ἐνώπιον τοῦ Πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς. Ὅποιος πεῖ ὅτι μέ γνωρίζει, ὅτι μέ ἀγαπᾶ, ὅτι μέ πιστεύει, αὐτός ἀξίζει καί τή δική μου ὁμολογία, αὐτός ἀξίζει νά τόν ἀναγνωρίσω κι ἐγώ ὡς δικό μου, ὡς οἰκεῖο καί ἀγαπημένο μου.
Πλάσματα τοῦ Θεοῦ εἴμαστε ὅλοι οἱ ἄνθρωποι. Ἀπό αὐτόν προερχόμαστε καί σ᾽ αὐτόν ὀφείλουμε τήν ὕπαρξή μας, γιατί αὐτός «ἐκ τοῦ μή ὄντος εἰς τό εἶναι ἡμᾶς παρήγαγε». Τέκνα τοῦ Θεοῦ εἴμαστε, ἰδιαιτέρως ἐμεῖς οἱ χριστιανοί πού βαπτισθήκαμε στό ὄνομα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ καί γίναμε μέλη τῆς Ἐκκλησίας του. Ὅμως ὁ Θεός δέν μᾶς δεσμεύει. Ἀφήνει σέ μᾶς τήν ἐπιλογή, ἐάν θέλουμε νά παραμείνουμε μαζί του, ἐάν θέλουμε νά ὁμολογήσουμε τή σχέση μας μαζί του, καί ἀπό αὐτή τήν ἐπιλογή μας ἐξαρτᾶ καί ὁ ἴδιος τή στάση του ἀπέναντί μας.
Στόν κύκλο τῶν μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ ἀνῆκε καί ὁ Ἰούδας ἀλλά, ὅπως γνωρίζουμε ὅλοι, τόν πρόδωσε καί ἔχασε τήν ἀναγνώρισή του. Στόν κύκλο τῶν μαθητῶν του ἀνῆκε καί ὁ ἀπόστολος Πέτρος καί τόν ἀρνήθηκε, ἀλλά μετανόησε καί «ἔκλαυσε πικρῶς», καί ἀποκαταστάθηκε στήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ πού τοῦ ἐμπιστεύθηκε τά πρόβατά του καί τά ἀρνία του.
Στόν κύκλο τῶν πιστῶν του ἀνῆκε καί ὁ ἑορταζόμενος σήμερα ἅγιος Ἰωάννης ὁ Κουλακιώτης, πού παρότι συκοφαντήθηκε καί κατηγορήθηκε ὅτι ἀρνήθηκε τόν Χριστό καί τήν πίστη του, ἐκεῖνος ὄχι μόνο ἐπέμενε ὅτι δέν τόν εἶχε ἀρνηθεῖ, ἀλλά ἐπιβεβαίωσε τήν ἐμμονή του στήν πίστη καί τήν ἀγάπη τοῦ Χριστοῦ μέ τήν δι᾽ αἵματος καί διά μαρτυρίου ὁμολογία του.
Μεγάλη καί σπουδαία ἡ ὁμολογία του, γιατί δέν ἦταν μόνο ὁμολογία στά λόγια, δέν ἦταν μόνο ὁμολογία μέ τά χείλη, ὅπως κάνουμε καί ἐμεῖς πολλές φορές, πού λέμε ὅτι πιστεύουμε στόν Θεό. Δέν ἦταν ὁμολογία ἐπιπόλαιη καί ἐπιφανειακή, χωρίς συνέπειες. Ἦταν ὁμολογία ζωῆς. Ὁμολογία πού συνοδευόταν ἀπό τή θυσία τῆς ζωῆς, τοῦ πιό πολύτιμου ἀγαθοῦ πού ἔχει ὁ ἄνθρωπος, καί τοῦ ὁποίου ἡ θυσία προϋποθέτει τήν πίστη. Διότι, ἐάν δέν πιστεύεις ὅτι αὐτός τόν ὁποῖο ὁμολογεῖς ὑπάρχει, ὅτι εἶναι ἀληθινός, ὅτι ἰσχύουν ὅλα ὅσα δίδαξε καί ὅσα ὑποσχέθηκε, τότε δέν μπορεῖς νά θυσιάσεις τή ζωή σου, τότε δέν μπορεῖς νά προχωρήσεις στό μαρτύριο, ὅπως ἔκανε ὁ ἑορταζόμενος ἅγιος Ἰωάννης ὁ Κουλακιώτης καί ὅλοι οἱ ἅγιοι μάρτυρες καί νεομάρτυρες τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας.
Τή σημασία ἀλλά καί τή δυσκολία τοῦ ἐγχειρήματος αὐτοῦ, τῆς ὁμολογίας τοῦ ὀνόματος τοῦ Χριστοῦ, πού φέρνει τόν πιστό στήν προνομιακή θέση νά τόν ἀναγνωρίσει καί νά τόν ὁμολογήσει καί ὁ Χριστός ἐνώπιον τοῦ οὐρανίου Πατρός του τονίζουν καί οἱ Πατέρες.
Εἶναι, λέγουν, ἀδύνατο νά ὁμολογήσει ὁ ἄνθρωπος μόνος του τόν Χριστό, γι᾽ αὐτό καί ὁ Χριστός συνεισφέρει στήν ὁμολογία αὐτή καί τή δική του βοήθεια. Γι᾽ αὐτό καί, ὅταν ἀναφέρεται σ᾽ αὐτόν πού θά τόν ὁμολογήσει, δέν λέει «πᾶς ὅς ἄν ὁμολογήσει με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων», ἀλλά λέει «ὁμολογήσει ἐν ἐμοί». Καί τό «ἐν ἐμοί» σημαίνει τή βοήθεια τοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Χριστός εἶναι παρών, εἶναι δίπλα σέ αὐτόν πού θέλει νά τόν ὁμολογήσει, καί τόν ἐνισχύει καί τόν ἐνθαρρύνει, γιατί εἶναι ἑνωμένος μαζί του, ἀφοῦ καί ὁ πιστός εἶναι καί θέλει νά παραμείνει ἑνωμένος μαζί του, μέ τόν Χριστό. Καί τό «ἐν ἐμοί» φανερώνει τήν ἀδιάσπαστη συνάφεια καί ἕνωση τοῦ Χριστοῦ μέ αὐτούς πού τόν ὁμολογοῦν, συνάφεια καί ἕνωση ἡ ὁποία ἐκφράζεται καί μέ τήν ὁμολογία τοῦ Χριστοῦ γιά τόν πιστό.
Αὐτή τήν ὁμολογία προσέφερε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Κουλακιώτης στόν Χριστό καί ἔλαβε ὡς δῶρο τήν ὁμολογία τοῦ Χριστοῦ, χάρη τῆς ὁποίας τιμᾶται σήμερα ἀπό τήν Ἐκκλησία καί τούς πιστούς.
Αὐτή τήν ὁμολογία ζητᾶ ὁ Χριστός καί ἀπό ἐμᾶς, τούς συμπολίτες τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Κουλακιώτου, ὄχι γιατί τήν ἔχει ὁ ἴδιος ἀνάγκη, ἀλλά γιατί μέ αὐτή τήν ὁμολογία ὁ πιστός τελειοποιεῖται πνευματικά καί σώζεται.
Γιατί ὅποιος ὁμολογεῖ τόν Χριστό εἶναι ἑνωμένος μαζί του πνευματικά καί, ὅπως λέγει καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος, τίποτε δέν μπορεῖ νά τόν χωρίσει ἀπό τόν Θεό, οὔτε τά τερπνά τοῦ κόσμου αὐτοῦ οὔτε τά παθήματα αὐτῆς τῆς ζωῆς, ἀλλά ἑνωμένος μαζί του ἀπό αὐτό τόν κόσμο παραμένει ἑνωμένος μαζί του καί στή βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
Αὐτό εὔχομαι νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς διά πρεσβειῶν τοῦ προστάτου μας ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Κουλακιώτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.