74 χρόνια πριν, στη Βέροια της σκοτεινής περιόδου της Γερμανικής κατοχής, ένας άνθρωπος άπλωνε τις φτερούγες του πάνω από τους εβραίους συμπολίτες του και με τις συμβουλές αλλά και την καθοριστική του δράση κατάφερε να κρατήσει αρκετούς απ' αυτούς μακριά από τα στρατόπεδα θανάτου που είχε στήσει το Γ' Ράιχ ανά την Ευρώπη.
Ο Γεώργιος Σταυρίδης ήταν επικεφαλής της Χωροφυλακής στην πρωτεούσα της Ημαθίας, όταν άρχισαν να καταφτάνουν τα μηνύματα για τις διώξεις των εβραίων από τους Ναζί και λίγο προτού αρχίσουν τα τρένα θανάτου να φεύγουν μαζικά για κολαστήρια όπως το Άουσβιτς, κάλεσε τον τότε πρόεδρο της εβραϊκής κοινότητας, Μεναχέμ Στρούμτσα και τον συμβούλευσε να καταφύγει στο βουνό προκειμένου να σωθεί ο ίδιος και η οικογένειά του, αλλά και όσοι εβραίοι έμελλε να ακολουθήσουν το παράδειγμά του.
Ο πόλεμος τελείωσε, τα όπλα σίγησαν και όσοι ακολούθησαν τη συμβουλή του Σταυρίδη επέστρεψαν στην πόλη τους. Μεταξύ αυτών και η οικογένεια Στρούμτσα, για τη σωτηρία της οποίας αποδόθηκε -μετά θάνατον- στον Γεώργιο Σταυρίδη η ανώτατη τιμητική διάκριση του Γιαντ Βασέμ (Ίδρυμα για τη Μνήμη των Μαρτύρων και των Ηρώων του Ολοκαυτώματος), ο τίτλος του "Δικαίου των Εθνών".
Ο πόλεμος τελείωσε, τα όπλα σίγησαν και όσοι ακολούθησαν τη συμβουλή του Σταυρίδη επέστρεψαν στην πόλη τους. Μεταξύ αυτών και η οικογένεια Στρούμτσα, για τη σωτηρία της οποίας αποδόθηκε -μετά θάνατον- στον Γεώργιο Σταυρίδη η ανώτατη τιμητική διάκριση του Γιαντ Βασέμ (Ίδρυμα για τη Μνήμη των Μαρτύρων και των Ηρώων του Ολοκαυτώματος), ο τίτλος του "Δικαίου των Εθνών".
Μια διάκριση που παρέλαβε από τα χέρια της πρέσβειρας του Ισραήλ, Ιρίτ Μπεν Αμπά, σε κλίμα έντονης συγκινησιακής φόρτισης, η κόρη του Γεωργίου Σταυρίδη, κατά τη σημερινή εκδήλωση για την Ημέρα Μνήμης των Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων και Ηρώων του Ολοκαυτώματος που διοργάνωσαν, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης.
Λίγα λεπτά πριν, ο Ιωσήφ Στρούμτσα, τότε παιδί μόλις 14 ετών, μοιράστηκε μαζί με το πολυπληθές κοινό της εκδήλωσης στιγμές από εκείνες τις ημέρες του απόλυτου ζόφου και εξήγησε γιατί ήταν καθοριστική η παρέμβαση του Σταυρίδη -τα ίχνη του οποίου χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια ώστε να τα εντοπίσουν γι' αυτή την οφειλόμενη τιμή- ώστε να σωθεί έστω ένα μικρό κομμάτι της εβραϊκής κοινότητας της Βέροιας:
«Η πόλη είχε τότε περίπου 18.000 κατοίκους, εκ των οποίων οι 600 ήταν εβραίοι. Ήταν όλοι τους απλοί και φιλήσυχοι άνθρωποι, που ζούσαν για περισσότερα από 2.000 χρόνια αρμονικά με τους χριστιανούς και άλλους συμπολίτες τους. Κι όμως αυτοί οι άνθρωποι σ’ αυτή τη γωνιά της Ελλάδας, στα Βαλκάνια, στη νοτιοανατολική εσχατιά της Ευρώπης, θεωρήθηκε ότι αποτελούσαν κίνδυνο για την αρία ναζιστική Γερμανία και έπρεπε να εξοντωθούν.
Στις αρχές του 1943 αρχίζει η τραγωδία. Τα πράγματα, τότε, στη Βέροια, ήταν σχετικά ήρεμα. Η ανησυχία και ο φόβος άρχισαν κυρίως όταν ήρθαν τα πρώτα νέα για τα μέτρα στη Θεσσαλονίκη. Ο πόλεμος μετατράπηκε σε πανικό, όταν ήρθε η είδηση της αναχώρησης του πρώτου τρένου με εκτοπιζόμενους από τη Θεσσαλονίκη.
Λίγα λεπτά πριν, ο Ιωσήφ Στρούμτσα, τότε παιδί μόλις 14 ετών, μοιράστηκε μαζί με το πολυπληθές κοινό της εκδήλωσης στιγμές από εκείνες τις ημέρες του απόλυτου ζόφου και εξήγησε γιατί ήταν καθοριστική η παρέμβαση του Σταυρίδη -τα ίχνη του οποίου χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια ώστε να τα εντοπίσουν γι' αυτή την οφειλόμενη τιμή- ώστε να σωθεί έστω ένα μικρό κομμάτι της εβραϊκής κοινότητας της Βέροιας:
«Η πόλη είχε τότε περίπου 18.000 κατοίκους, εκ των οποίων οι 600 ήταν εβραίοι. Ήταν όλοι τους απλοί και φιλήσυχοι άνθρωποι, που ζούσαν για περισσότερα από 2.000 χρόνια αρμονικά με τους χριστιανούς και άλλους συμπολίτες τους. Κι όμως αυτοί οι άνθρωποι σ’ αυτή τη γωνιά της Ελλάδας, στα Βαλκάνια, στη νοτιοανατολική εσχατιά της Ευρώπης, θεωρήθηκε ότι αποτελούσαν κίνδυνο για την αρία ναζιστική Γερμανία και έπρεπε να εξοντωθούν.
Στις αρχές του 1943 αρχίζει η τραγωδία. Τα πράγματα, τότε, στη Βέροια, ήταν σχετικά ήρεμα. Η ανησυχία και ο φόβος άρχισαν κυρίως όταν ήρθαν τα πρώτα νέα για τα μέτρα στη Θεσσαλονίκη. Ο πόλεμος μετατράπηκε σε πανικό, όταν ήρθε η είδηση της αναχώρησης του πρώτου τρένου με εκτοπιζόμενους από τη Θεσσαλονίκη.
Οι εβραίοι της Βέροιας βρέθηκαν μπροστά σ’ ένα φοβερό δίλημμα. Ποια λύση να διαλέξουν; Την εξορία στην Πολωνία; Κανείς δεν ήξερε τι συνέβαινε εκεί. Ούτε μπορούσε να φανταστεί νους ανθρώπου ότι στο Άουσβιτς και στα άλλα στρατόπεδα είχε ήδη στηθεί η βιομηχανία θανάτου. Αλλά και η λύση της διαφυγής που για τη Βέροια ήταν τα κοντινά βουνά του Βέρμιου και των Πιερίων είχε πολλούς κινδύνους.
Ήδη είχε εκδοθεί γερμανική διαταγή ότι η ποινή του θανάτου περίμενε όχι μόνο τους μη συμμορφούμενους εβραίους αλλά και αυτούς που θα τους βοηθούσαν να κρυφτούν. Υπήρχε άλλωστε και το πρόβλημα της διαβίωσης στο βουνό. Εξαντλημένοι οικονομικά λόγω της κατοχής και χωρίς εργασίας πόσο θα μπορούσαν να αντέξουν;
Προσπαθούσαν σε ατμόσφαιρα πανικού, αλλοφροσύνης, με ατέρμονες συζητήσεις να καταλήξουν σε μια επιλογή. Ποιος ήταν ο δρόμος της σωτηρίας και της ζωής και ποιος ο δρόμος της καταστροφής και του θανάτου; Εάν υπήρχε πειστική πληροφόρηση τότε δεν θα υπήρχε δίλημμα. Η επιλογή του βουνού θα ήταν μονόδρομος.
Προσπαθούσαν σε ατμόσφαιρα πανικού, αλλοφροσύνης, με ατέρμονες συζητήσεις να καταλήξουν σε μια επιλογή. Ποιος ήταν ο δρόμος της σωτηρίας και της ζωής και ποιος ο δρόμος της καταστροφής και του θανάτου; Εάν υπήρχε πειστική πληροφόρηση τότε δεν θα υπήρχε δίλημμα. Η επιλογή του βουνού θα ήταν μονόδρομος.
Και τότε σαν από μηχανής θεός, εμφανίστηκε ο Γιώργος Σταυρίδης, τότε διοικητής της χωροφυλακής Βέροιας. Κάλεσε τον πατέρα μου, που ήταν ο πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Βέροιας και τού είπε: ξέρω την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι συμπολίτες μας εβραίοι και τη δυσκολία να πάρουν μια απόφαση. Από την όποια περισσότερη πληροφόρηση μπορώ να έχω σού συνιστώ ανεπιφύλακτα τη λύση του βουνού και, μάλιστα, σού συνιστώ να φύγεις δίνοντας το παράδειγμα. Είμαι σίγουρος ότι θα το ακολουθήσουν.
Ο πατέρας μου δέχθηκε με ανακούφιση τη συμβουλή και προτροπή του και σε λίγες μέρες καταφύγαμε στο χωριό Συκιά, στα Πιέρια. Αμέσως μετά την οικογένειά μου έφυγαν άλλοι 150, όπως σοφά είχε προβλέψει ο Σταυρίδης. Στη Συκιά ήμασταν κάτω από την ομπρέλα της Εθνικής Αντίστασης και υπό την προστασία και τη φροντίδα του ιερέα του χωριού Νέστορα Καραμήτσου, απόγονοι του οποίου τιμήθηκαν επίσης με τον τίτλο του Δικαίου των Εθνών. Στη Συκιά τελικά κατέφυγαν κι άλλοι 55 εβραίοι από τη Βέροια.
Ο Σταυρίδης δεν περιορίστηκε μόνο στις σωτήριες συμβουλές του αλλά χορήγησε σε πολλούς ταυτότητες με χριστιανικά ονόματα. Εγώ από Ιωσήφ Στρούμτσας, έγινα Πέτρος Σταυρίδης. Στην οικογένειά μου έδωσε το όνομα το δικό του. Με το τέλος της κατοχής επέστρεψαν στη Βέροια όσοι είχαν καταφύγει στα γύρω βουνά. Από τα στρατόπεδα δεν επέστρεψε κανείς...
Λίγα χρόνια μετά την απελευθέρωση παρακολούθησα μια θεατρική διασκευή του Ημερολογίου της Άννα Φρανκ. Αφού αναφέρθηκαν οι φρικαλεότητες των στρατοπέδων και όσα υπέστη η νεαρή κοπέλα στα χέρια των ναζί, η παράσταση τελείωνε με τη φράση του πρωταγωνιστή: ντρέπομαι που είμαι άνθρωπος. Ο Γιώργος Σταυρίδης και άλλοι σαν κι αυτόν ξέπλυναν την ντροπή της ανθρωπότητας. Θέλω να τελειώσω με μια ελπίδα που τρέφω πάντοτε μέσα μου: ότι κάποτε, ίσως στο απώτερο μέλλον, θα ακουστεί η φράση: είμαι περήφανος που είμαι άνθρωπος...».
Ο πατέρας μου δέχθηκε με ανακούφιση τη συμβουλή και προτροπή του και σε λίγες μέρες καταφύγαμε στο χωριό Συκιά, στα Πιέρια. Αμέσως μετά την οικογένειά μου έφυγαν άλλοι 150, όπως σοφά είχε προβλέψει ο Σταυρίδης. Στη Συκιά ήμασταν κάτω από την ομπρέλα της Εθνικής Αντίστασης και υπό την προστασία και τη φροντίδα του ιερέα του χωριού Νέστορα Καραμήτσου, απόγονοι του οποίου τιμήθηκαν επίσης με τον τίτλο του Δικαίου των Εθνών. Στη Συκιά τελικά κατέφυγαν κι άλλοι 55 εβραίοι από τη Βέροια.
Ο Σταυρίδης δεν περιορίστηκε μόνο στις σωτήριες συμβουλές του αλλά χορήγησε σε πολλούς ταυτότητες με χριστιανικά ονόματα. Εγώ από Ιωσήφ Στρούμτσας, έγινα Πέτρος Σταυρίδης. Στην οικογένειά μου έδωσε το όνομα το δικό του. Με το τέλος της κατοχής επέστρεψαν στη Βέροια όσοι είχαν καταφύγει στα γύρω βουνά. Από τα στρατόπεδα δεν επέστρεψε κανείς...
Λίγα χρόνια μετά την απελευθέρωση παρακολούθησα μια θεατρική διασκευή του Ημερολογίου της Άννα Φρανκ. Αφού αναφέρθηκαν οι φρικαλεότητες των στρατοπέδων και όσα υπέστη η νεαρή κοπέλα στα χέρια των ναζί, η παράσταση τελείωνε με τη φράση του πρωταγωνιστή: ντρέπομαι που είμαι άνθρωπος. Ο Γιώργος Σταυρίδης και άλλοι σαν κι αυτόν ξέπλυναν την ντροπή της ανθρωπότητας. Θέλω να τελειώσω με μια ελπίδα που τρέφω πάντοτε μέσα μου: ότι κάποτε, ίσως στο απώτερο μέλλον, θα ακουστεί η φράση: είμαι περήφανος που είμαι άνθρωπος...».
Να υποθέσω πως του άξιου αυτού αξιωματικού δεν υπάρχει στην Βέροια καμία οδό με το όνομά του για να τιμηθεί για τις πράξεις του αυτές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντίθετα έχουν δοθεί σε οδούς ονόματα ΑΝΑΞΙΩΝ και ΑΙΜΟΣΤΑΓΩΝ ανθρώπων οι οποίοι απλά και μόνο ήταν κομμουνιστές.
Το οτι ο ιδιος ο ανθρωπος λεει οτι στην Συκιά ήταν υπο την ομπρελα της Εθνικής Αντισταση, δηλαδη του ΕΑΜ/ΕΛΑΣ που δρουσε στα Πιέρια και το Βέρμιο, μαλλόν δεν το διαβασες να υποθεσω. Απο κριση ...μάλλον δεν το χουμε ... Παντως συμφωνω να συμφωνησω οτι πρεπει να δωθει το ονομα του σε εναν δρομο της Βεροιας για να θυμιζει την εξαιρεση απο τους Ταγματασφαλιτες και του φασιστες που σκοτωναν στην κατοχή. Και καλο ειναι να γινει και γι αυτους μια πλακετα στο μηχανοστασιο του 6ου Δημοτικου σαν χωρο βασανιστηριων και δολοφονιων Ελληνων απο τους Ελληνες Ταγματοφαλιτες "Χωροφύλακες" Βεροιας και Ρουμπλουκιού...Και εις ανωτερα.
ΔιαγραφήΡε μηπως ο Γιωργος Σταυρίδης ηταν κομμουνιστής? Πως εστελνε τους Εβραιους που οι φασιστες της Χωροφυλακης της Κατοχης μισουσαν τοτε και μισουν σήμερα να πανε στο βουνο που ηταν ο ΕΛΑΣ κι οι κομμουνιστες?
ΔιαγραφήΔιαβάζοντας για την στάση του Γ. Σταυρίδη (αλλά και πολλών άλλων) μπορούμε να πούμε:
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτοί είναι οι ΕΛΛΗΝΕΣ!
Εύγε στον αξιωματικό της ένδοξης Ελληνικής Χωροφυλακής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕύγε στους Ανθρώπους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΛαμπρη μειοψηφια. Η πλειοψηφια συνεργαστηκαν σε ολα τα επιπεδα με τους Ναζι
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό πού αντλείτε τις πληροφορίες σας κύριε ...;;;
ΔιαγραφήΑναφέρεται ότι η πόλη είχε τότε περίπου 18.000 κατοίκους, εκ των οποίων οι 600 ήταν εβραίοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΡε παιδιά η εβραϊκή συνοικία είχε μετρημένα όλα κι όλα 10-15 σπίτια. Από που προκύπτουν 600 άτομα;
Η διήγηση λέει πολλές αλήθειες αλλά φυσικά διαστρεβλώνει δεδομένα. Αντικειμενικά ένας Ιστορικός θα παρατηρούσε: ΄΄ζούσαν για περισσότερα από 2.000 χρόνια αρμονικά με τους χριστιανούς΄΄. Το 1492 εκδίωξαν τους Εβραίους από την Ισπανία ο Φερδινάνδος και η Ισαβέλλα και ο Σουλτάνος Βαγιαζήτ έκανε ειδική συμφωνία μαζί τους για να εγκατασταθούν στην Ελλάδα. Μεταξύ των πόλεων και η Βέροια. Άρα τα δήθεν 2000 χρόνια είναι ψέματα. ''Με το τέλος της κατοχής επέστρεψαν στη Βέροια. Από τα στρατόπεδα δεν επέστρεψε κανείς'' Σήμερα το Ισραήλ έχει πληθυσμό περίπου ίσο με της Ελλάδος (10.000.000) και στις ΗΠΑ υπάρχουν 14 εκατομμύρια Εβραίοι, οι περισσότεροι των οποίων εγκαταστάθηκαν μεταπολεμικά. Άρα κάποιοι δεν γύρισαν από τα Στρατόπεδα των εγκληματιών Ναζί αλλά πάρα πολλοί γύρισαν. Και τέλος όλη η Βέροια γνωρίζει, ή τουλάχιστον όσοι είχαν συγγενείς στο ΕΑΜ, ότι έγιναν διαπραγματεύσεις για την φυγάδευση και σωτηρία των Εβραίων της Βέροιας από το ΕΑΜ, το οποίο ζήτησε ένα σεβαστό έως υψηλό ποσό σε χρυσές λίρες. Η συντριπτική πλειοψηφία αρνήθηκε να τα δώσει. Ή τουλάχιστον αρνήθηκαν να τα δώσουν οι πάμπλουτοι επικεφαλής έστω από αλληλεγγύη υπέρ των ομοφύλων τους. Η συνέχεια στα τραίνα των Ναζί ήταν οδυνηρή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ παρουσία των Εβραίων στην Ελλάδα δεν ξεκινάει από το 1492. Υπήρχαν ήδη κοινότητες Ρωμανιωτών Εβραίων στη χώρα από τα αρχαία χρόνια. Αυτοί που ήρθαν από την Ισπανία ήταν οι Σεφαραδίτες Εβραίοι
ΔιαγραφήΚάποια πηγή που να τα γράφει αυτά έχεις;
ΔιαγραφήΗμιμαθεία,ξέρω λίγο από όλα!
ΔιαγραφήΗ παρουσία των Εβραίων στη Βέροια είναι από την εποχή του Αποστόλου Παύλου όπως ξέρουμε από τις περιοδιες του .Αρα δεν ήταν Σεφαραδιτες ή δεν ήταν ολοι. Υπήρχαν Ρωμανιωτες Εβραιοι
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιοί; Αυτοί που απειλούσαν να σκοτώσουν τον Απόστολο Παύλο και έφυγε νύχτα διά θαλάσσης στην Αθήνα; Ή μήπως όσοι το 1912 ελέγχοντας την «Αλιάνς», συγκέντρωσαν, υπό μορφή εράνου και παρέδωσαν στην Τουρκία το μυθικό ποσό των 650.000.000 χρυσών λιρών (Δημοσίευμα Εφημερίδας «Εστία», 9 Οκτωβρίου 1912), ενώ μέλη της κοινότητας τους συγκρότησαν εθελοντικό σώμα και πολέμησαν κατά του Ελληνικού Στρατού, στο πλευρό των Τούρκων; Ρωμανιώτης ήταν ο φασίστας ο Ιωαννίδης και πούλησε την Κύπρο στους τούρκους. Άσε καλύτερα....
ΔιαγραφήΕβραικη κοινότητα υπήρχε από την εποχή του Απόστολου Παύλου.αλλωστε αυτές επισκέπτονταν ο Παύλος . όσο για την επιστροφή διασοθεντων είναι επίσης γεγονός ότι δεν τους άφησαν να γυρίσουν στην πατρίδα τους τη Βέροια η άλλου προκειμένου να επανδρώσουν το νέο κράτος τού Ισραήλ . πολλοί συμπατριώτες μας βεροιοις βρίσκονται στο Ισραήλ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαβάστε το βιβλίο μυτχαουζεν του σεναριογράφου Καμπανέλλη Ιακώβου
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάποια πηγή θα δώσει κανένας από εσάς;
Διαγραφή