http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/
http://picasion.com/

Για τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών από παιδιά ενημέρωσε το ΚΑΠΑ - Πότε και πόσο επιτρέπονται;

Όχι στην απαγόρευση αλλά με όρια και κανόνες
Εκδήλωση με θέμα «Παιδιά, γονείς και έξυπνες συσκευές», διοργάνωσαν το απόγευμα της Τετάρτης 30/5 στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Βέροιας οι Δημοτικοί Βρεφονηπιακοί Σταθμοί σε συνεργασία με το Τμήμα Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Κ.Α.Π.Α.
Πόσες ώρες «επιτρέπεται» η χρήση Η/Υ, τάμπλετ, τηλεόρασης και ηλεκτρονικών παιχνιδιών από τα παιδιά ανάλογα με την ηλικία τους; Ποια είναι τα συμπτώματα και οι συνέπειες ενός εθισμένου στις ηλεκτρονικές συσκευές παιδί; Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς; Ποιους κανόνες πρέπει να θέσουν, αλλά και τα θετικά στοιχεία της χρήσης των Η/Υ, ήταν τα θέματα που έθιξαν οι εισηγήτριες, Δώρα Τριαναταφυλλίδου, Νηπιαγωγός, Φένια Σουρμελίδου, Ψυχολόγος και Ελένη Λιάκου, Λογοθεραπεύτρια. 
«Τα προβλήματα λόγου και ο περιορισμός στο λεξιλόγιο των παιδιών τα τελευταία χρόνια, ήταν οι λόγοι που οδηγηθήκαμε στη διοργάνωση της εκδήλωσης. Τα παιδιά με μεγάλη δυσκολία μπορούν να εκφραστούν με τον γραπτό λόγο. Ένας λόγος είναι ο "ιντερνετισμός" που προκαλεί την απώλεια της πραγματικής ζωής από το παιδί και η ηλεκτρονική "μπέιμπι σίτερ", η παραχώρηση δηλαδή ηλεκτρονικών συσκευών προκειμένου να ησυχάσουμε τα μικρά παιδιά», ανέφερε αρχικά η κ. Τριαναταφυλλίδου. «Παρατηρούμε πλέον πως τα παιδιά δεν παίζουν, δε βλέπουμε πια πληγωμένα γόνατα και λερωμένα χέρια, που σημαίνει πως τα παιδιά δεν παίζουν πια», είπε χαρακτηριστικά.
Η ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, συνηθίζει τα παιδιά σε γρήγορες κινήσεις και έντονα γραφικά που θα τα εθίσουν μεγαλώνοντας σε βίαια παιχνίδια. Επίσης εξασκεί και αλλάζει το μέρος του εγκεφάλου που ευθύνεται για την όραση και την κίνηση. Αυξάνει την επιθετική συμπεριφορά, σκέψεις και συναισθήματα και μειώνει τις θετικές συμπεριφορές.
Τι πρέπει να κάνουν όμως οι γονείς; Πρέπει να θέσουν όρια και κανόνες. Όπως ανέφερε η κ. Τριαναταφυλλίδου, σε βρέφη έως 18 μηνών απαγορεύεται η έκθεση κοντά σε smart συσκευές. Για παιδιά 5 με 6 ετών, επιτρέπεται το πολύ μέχρι 30 λεπτά την ημέρα. Όχι οθόνη μέσα στο υπνοδωμάτιο. Επαρκής χρόνος για ύπνο, εκδρομές και άλλες δραστηριότητες. Φυσικά, πρέπει να γίνουν οι γονείς πρώτα παράδειγμα για τα παιδιά και να μην τους βλέπουν για ώρες πίσω από μια οθόνη Η/Υ ή κινητού. «Μη ζητάμε όρια από παιδιά αν εμείς οι ίδιοι δεν είμαστε το παράδειγμα για το παιδί». Συμπερασματικά, ανέφερε πως δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε τη χρήση τεχνολογίας, αρκεί να γίνεται με όρια, κανόνες, μάτια ανοιχτά, έκφραση και δημιουργία.
«Η προσκόλληση των παιδιών με τις ηλεκτρονικές συσκευές εμποδίζει τη συναισθηματική ανάπτυξή τους», είπε αρχικά η κ. Σουρμελίδου. Το μυστικό είναι στο πως οι γονείς χειρίζονται τη χρήση των συσκευών, με όρια και βασικούς κανόνες. «Να είναι μικρής διάρκειας, με γονική καθοδήγηση. Να κατανοήσει το παιδί πως οι υπολογιστές είναι εργαλεία. Αυτό βέβαια θα μπορεί να επιτευχθεί αν και οι ίδιοι οι γονείς χειρίζονται σωστά τις συσκευές. Είναι τα πρότυπά τους. Πρέπει να αυξήσουν τον ποιοτικό χρόνο που περνούν με τα παιδιά τους». 
Στη συνέχεια παρουσίασε τις συνέπειες από την υπερβολική χρήση ηλεκτρονικών μέσω. Μαθησιακή ανάπτυξη, κοινωνικοποίηση, μυοσκελετικά προβλήματα, εθισμός, πτώση σχολικής επίδοσης, αποχή από την κοινωνική ζωή, οφθαλμολογικά προβλήματα, προβλήματα στον ύπνο και τη διατροφή. 
Η τεχνολογία μπορεί να γίνει «σύμμαχος» στην ανάπτυξη, αλλά με προϋποθέσεις. Πως; Θέτοντας όρια, απαγορεύοντας τη χρήση την ώρα του φαγητού και του ύπνου, παρακολουθώντας τις δραστηριότητές τους, προσφέροντας εξωτερικά ερεθίσματα και κυρίως να γίνονται οι γονείς παραδείγματα για τα παιδιά. 
Στη συνέχεια, παρουσίασε τα συμπτώματα ενός εξαρτημένου παιδιού, που είναι άγχος, κατάθλιψη και ψυχοσωματικά συμπτώματα, απαίτηση να αυξάνει συνεχώς την ώρα ενασχόλησης, έλλειψη ενδιαφέροντος για κάθε είδους άλλη δραστηριότητα, χρήση κρυφά συσκευών, καταφυγή στο τάμπλετ έπειτα από έντονη συναισθηματικά φορτισμένη κατάσταση. Συμπερασματικά, είπε όχι στην απαγόρευση αλλά με συνεργασία, να γίνουν οι γονείς μέρος της νέας αυτής διασκέδασης, χωρίς υπέρβαση των ορίων.
Τα γλωσσικά στάδια στην ανάπτυξη ενός παιδιού παρουσίασε η κ. Λιάκου. «Τα 6 πρώτα χρόνια που η κοινωνικοποίηση και η ανάπτυξη του λόγου εξελίσσεται ραγδαία, η χρήση των συσκευών κλέβει το έδαφος από την ανάπτυξη. Επηρεάζει το λόγο και τον χαρακτήρα. Η χρήση συσκευών έχει αντικαταστήσει πλέον τα παραδοσιακά παιχνίδια», ανέφερε αρχικά ενώ παρουσίασε τις κυριότερες αρνητικές πτυχές της χρήσης τους. Καθυστέρηση ομιλίας, όχι σωστή μαθησιακή ανάπτυξη, δυσκολίες στην κοινωνικοποίηση, μειωμένη αλληλεπίδραση γονέα-παιδιού, μείωση φαντασίας και δημιουργικότητας, αδυναμία συγκέντρωσης, οφθαλμολογικά προβλήματα, λάθος στάση σώματος και εθισμός. Αναφέρθηκε όμως και τα θετικά των Η/Υ, όπως ο οπτικοκινητικός συντονισμός, η ευκολότερη πρόσβαση στη γνώση, η βελτίωση παιδιών με δυσλεξία με προγράμματα κειμενογράφου. 
Έδωσε παράλληλα και συμβουλές για την ορθή χρήση των ηλεκτρονικών μέσων, όπως τον κανόνα του 3-6-9-12, που σημαίνει όχι τηλεόραση πριν τα 3, όχι παιχνίδια σε κονσόλα πριν τα 6, όχι ίντερνετ πριν τα 9 και όχι social media πριν τα 12. Τέλος, έδωσε και κάποιες συμβουλές για τους γονείς, όπως να παίζουν με τα παιδιά τους, να τους διαβάζουν βιβλία, να περπατάνε μαζί ονοματίζοντας αυτά που βλέπετε, να τους μιλάνε κανονικά και όχι μωρουδίστικα, να κρατάνε το λόγο απέναντι στα παιδιά και να είναι ειλικρινείς, να επιβραβεύουν την προσπάθεια και να μη χρησιμοποιούν μόνο την τιμωρία.

Στο τέλος της εκδήλωσης ακολούθησε κέρασμα ενώ διανεμήθηκε και ένα τρισέλιδο με έρευνες, συμβουλές και προτάσεις για καθημερινή γλωσσική δραστηριότητα με τα παιδιά. Δείτε φωτογραφίες:













Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Ο «Βεροιώτης» δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ