Την Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου πανηγύρισε, επί τη επετείων των εγκαινίων του, το ιερό παρεκκλήσιο της αγίας Άννης και οσίου Δαβίδ στα Πιέρια Όρη πλησίον του Πολυδενδρίου. Όπως κάθε χρόνο αφίχθη για την πανήγυρη η τιμία κάρα του οσίου Δαβίδ του εν Ευβοία και πλήθος πιστών προσήλθε για να προσκυνήσει και να λάβει τη χάρη του οσίου. Ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων τέλεσε αρχιερατική θεία λειτουργία και κήρυξε το θείο λόγο.
Στην ομιλία του τόνισε: «Πολλοί γάρ εἰσίν οἱ κλητοί, ὀλίγοι δέ οἱ ἐκλεκτοί». Μέ αὐτή τή φράση καταλήγει, ἀδελφοί μου, ἡ σημερινή εὐαγγελική περικοπή, πού εἶναι γνωστή ὡς ἡ παραβολή τοῦ μεγάλου Δείπνου, καθώς ὁ Χριστός παρομοιάζει τήν οὐράνια βασιλεία του μέ ἕνα μεγάλο δεῖπνο στό ὁποῖο καλεῖ ὅλους τούς ἀνθρώπους. Ἄλλοι ὅμως ἀνταποκρίνονται στήν πρόσκληση καί προσέρχονται, ἄλλοι ἐπικαλοῦνται διάφορες δικαιολογίες γιά νά μήν ἐμφανισθοῦν καί ἄλλοι πηγαίνουν ἀλλά ἀκατάλληλα προετοιμασμένοι καί ἐνδεδυμένοι, ὥστε τελικά ἀποπέμπονται ἀπό τόν οἰκοδεσπότη.
Ἡ στάση αὐτή τῶν προσκεκλημένων τοῦ δείπνου εἶναι αὐτή πού δικαιώνει τή φράση μέ τήν ὁποία ὁλοκληρώνει ὁ Χριστός τήν παραβολή ὅτι, δηλαδή, πολλοί εἶναι αὐτοί πού καλοῦνται ἀλλά λίγοι εἶναι αὐτοί πού πράγματι ἀξίζουν τήν πρόσκληση καί ἀπολαμβάνουν τή χαρά τοῦ μεγάλου δείπνου. Ἡ φράση αὐτή δέν εἶναι μία ἀπειλή ἀλλά εἶναι μία διευκρίνιση καί μία ὑπόμνηση τοῦ Χριστοῦ πρός ὅλους μας, γιά νά μήν ἐπαναπαυόμαστε καί θεωροῦμε τήν πρόσκληση πού μᾶς ἀπευθύνει ὡς αὐτονόητη ἐγγύηση τῆς συμμετοχῆς μας στή βασιλεία του.
Διότι ὁ Χριστός ἀπευθύνει ὄντως πρόσκληση σωτηρίας καί υἱοθεσίας πρός κάθε ἄνθρωπο. Καί τήν ἀπευθύνει ὄχι μόνο μέ τήν ἐνανθρώπισή του καί τήν παρουσία του στόν κόσμο, ὄχι μόνο μέ τό Εὐαγγέλιό του πού ἀποτελεῖ μία ἀνοικτή καί διαρκῆ πρόσκληση στόν καθένα μας νά τόν πλησιάσει καί νά γίνει τέκνο τοῦ Θεοῦ καί κληρονόμος τῆς βασιλείας του, ἀλλά τήν ἀπευθύνει καί στόν καθένα μας προσωπικά μέσα ἀπό τίς συνθῆκες καί τίς καταστάσεις τῆς ζωῆς του, μέσω τῶν ἀνθρώπων πού στέλνει κοντά μας, μέσω τῶν λόγων πού μέ διάφορους τρόπους «λαλεῖ» στήν ψυχή μας.
Ἡ ἀποδοχή αὐτῆς τῆς προσκλήσεως εἶναι τό πρῶτο βῆμα γιά τή συμμετοχή μας. Δέν ἀρκεῖ ὅμως αὐτό. Χρειάζεται καί ἡ κατάλληλη προετοιμασία μας γιά νά ἀπολαύσουμε τό δεῖπνο, γιά νά ἀπολαύσουμε τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Χρειάζεται ἡ κατάλληλη προετοιμασία ἀφενός γιά νά δείξουμε ὅτι τιμοῦμε τόν οἰκοδεσπότη πού μᾶς προσκάλεσε καί δέν ἀδιαφοροῦμε γιά τήν πρόσκλησή του καί ἀφετέρου γιατί χωρίς αὐτήν δέν μποροῦμε νά ζήσουμε τή μεγάλη χαρά πού μᾶς προσφέρει ὁ οὐράνιος οἰκοδεσπότης μας.
Γι᾽ αὐτό καί ὁ Χριστός συνοδεύει τήν πρόσκληση μέ ὁδηγίες γιά τήν προετοιμασία μας, ὁδηγίες πού μᾶς δίνει μέ τό Εὐαγγέλιό του, ὁδηγίες πού ἀκοῦμε μέσα στήν Ἐκκλησία μας, ὁδηγίες πού δέν εἶναι ἄλλες ἀπό τίς ἐντολές καί τόν νόμο του. Ἄν δέν ζοῦμε σύμφωνα μέ αὐτές, τότε εἶναι σάν νά ἀδιαφοροῦμε γιά τόν Χριστό, εἶναι σάν νά μήν τόν ἀποδεχόμαστε ὡς ἀληθινό οἰκοδεσπότη καί νά θέλουμε νά ἀπολαύσουμε τό δεῖπνο του, νά θέλουμε νά μποῦμε στό σπίτι του, ἀγνοῶντας τίς ἐπιθυμίες του καί τίς συνήθειές του.
Ἀλλά ἀκόμη καί ἐάν ὁ Θεός μᾶς δεχόταν, ἀδελφοί μου, καί χωρίς προετοιμασία στήν οὐράνια βασιλεία του, δέν θά μπορούσαμε ἐμεῖς οἱ ἴδιοι νά προσαρμοσθοῦμε καί νά ἀντέξουμε μέσα σ᾽ αὐτήν. Γιατί ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ οἰκείωση μέ τόν Θεό, εἶναι ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο ζεῖ ὁ Θεός. Εἶναι τό περιβάλλον τῆς ἀπολύτου ἀγάπης του γιά τό ὁποῖο μᾶς προετοιμάζει ἀπό τή ζωή αὐτή μέ τίς ἐντολές καί τόν νόμο του. Ἐάν, λοιπόν, δέν ἐξοικειωθοῦμε μέ αὐτές, ἐάν δέν συνηθίσουμε νά ζοῦμε σύμφωνα μέ τόν τρόπο πού μᾶς προτείνει ὁ Θεός, τότε δέν θά μποροῦμε νά ζήσουμε στή βασιλεία, τότε δέν θά μποροῦμε νά ζήσουμε ὅπως ζεῖ Ἐκεῖνος καί κατά συνέπεια δέν θά μποροῦμε νά ἀπολαύσουμε τή μακαριότητα πού χαρίζει στόν ἄνθρωπο αὐτή ἡ ζωή. Γιατί δέν εἶναι ὁ Θεός ἐκεῖνος πού μᾶς ἀποκλείει ἀπό τή χαρά τῆς βασιλείας του, ἀλλά εἶναι οἱ δικές μας ἐπιλογές πού μᾶς ἀπομακρύνουν.
Γι᾽αὐτό καί ὁ Χριστός μᾶς προειδοποιεῖ, ὅτι «πολλοί εἰσίν οἱ κλητοί, ὀλίγοι δέ οἱ ἐκλεκτοί», ὥστε νά προσέξουμε στή ζωή γιά νά μήν βρεθοῦμε ἔξω τοῦ νυμφῶνος καί τοῦ δείπνου τῆς βασιλείας του. «Πολλοί εἰσίν οἱ κλητοί, ὀλίγοι δέ οἱ ἐκλεκτοί». Ἀνάμεσα στούς ἐκλεκτούς, τόν τρόπο τῆς ζωῆς τῶν ὁποίων πρέπει νά ἀκολουθήσουμε καί ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, εἶναι οἱ ἅγιοί μας. Εἶναι οἱ δύο προστάτες τοῦ ἱεροῦ αὐτοῦ ναοῦ ἡ ἁγία Θεοπρομήτωρ Ἄννα καί ὁ ὅσιος Δαβίδ ὁ ἐν Εὐβοίᾳ, τοῦ ὁποίου τήν τιμία καί χαριτόβρυτη κάρα μετέφερε στόν ἱερό αὐτό ναό μέ πολλή ἀγάπη ὁ πανοσιολογιώτατος καθηγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς του καί ἔχουμε τήν εὐλογία νά βρίσκεται σήμερα ἐν τῷ μέσῳ ἡμῶν πρός ἁγιασμό ὅλων μας.
Καί αὐτοί οἱ δύο ἅγιοι, πού ἔζησαν σέ διαφορετικές ἐποχές καί σέ διαφορετικές συνθῆκες, ἐπέτυχαν ὅμως νά γίνουν ἐκλεκτοί τοῦ Θεοῦ καί νά κληρονομήσουν τή βασιλεία του, ἔχουν δύο κοινά χαρακτηριστικά, τά ὁποῖα συστήνουν καί σέ ἐμᾶς, ἀδελφοί μου. Τό ἕνα εἶναι ἡ μεγάλη πίστη καί ἀφοσίωση στόν Θεό, διότι χωρίς αὐτήν δέν μπορεῖς νά ἀφιερώσεις οὔτε τό παιδί σου, ὅπως ἔκανε ἡ ἁγία Ἄννα, οὔτε τόν ἑαυτό σου, ὅπως ὁ ὅσιος Δαβίδ, ὁλοκληρωτικά στόν Θεό. Καί τό δεύτερο εἶναι ὅτι ἦταν καί οἱ δύο ἄνθρωποι πολλῆς προσευχῆς. Μέ τήν προσευχή ἡ ἁγία Ἄννα ἀξιώθηκε νά γίνει μητέρα τῆς Μητέρας τοῦ Θεοῦ. Μέ τήν προσευχή ἀξιώθηκε καί ὁ ὅσιος Δαβίδ νά λάβει τή χάρη καί τή δωρεά τοῦ Παναγίου Πνεύματος καί νά φθάσει σέ δυσθεώρητα ὕψη ἁγιότητος. Τιμῶντας τους, λοιπόν, σήμερα, ἄς παρακινηθοῦμε καί ἐμεῖς ἀπό τή ζωή τους, καί ἄς μιμηθοῦμε τήν πίστη τους καί τήν ἐπιμονή τους στήν προσευχή· καί ἄς τούς παρακαλοῦμε, ἀδελφοί μου, διά τῶν πρεσβειῶν τους, νά συγκαταριθμηθοῦμε καί ἐμεῖς στούς ἐκλεκτούς τοῦ Θεοῦ καί νά ζήσουμε τήν ἀτελεύτητη χαρά τοῦ οὐρανοῦ.
Διότι ὁ Χριστός ἀπευθύνει ὄντως πρόσκληση σωτηρίας καί υἱοθεσίας πρός κάθε ἄνθρωπο. Καί τήν ἀπευθύνει ὄχι μόνο μέ τήν ἐνανθρώπισή του καί τήν παρουσία του στόν κόσμο, ὄχι μόνο μέ τό Εὐαγγέλιό του πού ἀποτελεῖ μία ἀνοικτή καί διαρκῆ πρόσκληση στόν καθένα μας νά τόν πλησιάσει καί νά γίνει τέκνο τοῦ Θεοῦ καί κληρονόμος τῆς βασιλείας του, ἀλλά τήν ἀπευθύνει καί στόν καθένα μας προσωπικά μέσα ἀπό τίς συνθῆκες καί τίς καταστάσεις τῆς ζωῆς του, μέσω τῶν ἀνθρώπων πού στέλνει κοντά μας, μέσω τῶν λόγων πού μέ διάφορους τρόπους «λαλεῖ» στήν ψυχή μας.
Ἡ ἀποδοχή αὐτῆς τῆς προσκλήσεως εἶναι τό πρῶτο βῆμα γιά τή συμμετοχή μας. Δέν ἀρκεῖ ὅμως αὐτό. Χρειάζεται καί ἡ κατάλληλη προετοιμασία μας γιά νά ἀπολαύσουμε τό δεῖπνο, γιά νά ἀπολαύσουμε τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Χρειάζεται ἡ κατάλληλη προετοιμασία ἀφενός γιά νά δείξουμε ὅτι τιμοῦμε τόν οἰκοδεσπότη πού μᾶς προσκάλεσε καί δέν ἀδιαφοροῦμε γιά τήν πρόσκλησή του καί ἀφετέρου γιατί χωρίς αὐτήν δέν μποροῦμε νά ζήσουμε τή μεγάλη χαρά πού μᾶς προσφέρει ὁ οὐράνιος οἰκοδεσπότης μας.
Γι᾽ αὐτό καί ὁ Χριστός συνοδεύει τήν πρόσκληση μέ ὁδηγίες γιά τήν προετοιμασία μας, ὁδηγίες πού μᾶς δίνει μέ τό Εὐαγγέλιό του, ὁδηγίες πού ἀκοῦμε μέσα στήν Ἐκκλησία μας, ὁδηγίες πού δέν εἶναι ἄλλες ἀπό τίς ἐντολές καί τόν νόμο του. Ἄν δέν ζοῦμε σύμφωνα μέ αὐτές, τότε εἶναι σάν νά ἀδιαφοροῦμε γιά τόν Χριστό, εἶναι σάν νά μήν τόν ἀποδεχόμαστε ὡς ἀληθινό οἰκοδεσπότη καί νά θέλουμε νά ἀπολαύσουμε τό δεῖπνο του, νά θέλουμε νά μποῦμε στό σπίτι του, ἀγνοῶντας τίς ἐπιθυμίες του καί τίς συνήθειές του.
Ἀλλά ἀκόμη καί ἐάν ὁ Θεός μᾶς δεχόταν, ἀδελφοί μου, καί χωρίς προετοιμασία στήν οὐράνια βασιλεία του, δέν θά μπορούσαμε ἐμεῖς οἱ ἴδιοι νά προσαρμοσθοῦμε καί νά ἀντέξουμε μέσα σ᾽ αὐτήν. Γιατί ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ οἰκείωση μέ τόν Θεό, εἶναι ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο ζεῖ ὁ Θεός. Εἶναι τό περιβάλλον τῆς ἀπολύτου ἀγάπης του γιά τό ὁποῖο μᾶς προετοιμάζει ἀπό τή ζωή αὐτή μέ τίς ἐντολές καί τόν νόμο του. Ἐάν, λοιπόν, δέν ἐξοικειωθοῦμε μέ αὐτές, ἐάν δέν συνηθίσουμε νά ζοῦμε σύμφωνα μέ τόν τρόπο πού μᾶς προτείνει ὁ Θεός, τότε δέν θά μποροῦμε νά ζήσουμε στή βασιλεία, τότε δέν θά μποροῦμε νά ζήσουμε ὅπως ζεῖ Ἐκεῖνος καί κατά συνέπεια δέν θά μποροῦμε νά ἀπολαύσουμε τή μακαριότητα πού χαρίζει στόν ἄνθρωπο αὐτή ἡ ζωή. Γιατί δέν εἶναι ὁ Θεός ἐκεῖνος πού μᾶς ἀποκλείει ἀπό τή χαρά τῆς βασιλείας του, ἀλλά εἶναι οἱ δικές μας ἐπιλογές πού μᾶς ἀπομακρύνουν.
Γι᾽αὐτό καί ὁ Χριστός μᾶς προειδοποιεῖ, ὅτι «πολλοί εἰσίν οἱ κλητοί, ὀλίγοι δέ οἱ ἐκλεκτοί», ὥστε νά προσέξουμε στή ζωή γιά νά μήν βρεθοῦμε ἔξω τοῦ νυμφῶνος καί τοῦ δείπνου τῆς βασιλείας του. «Πολλοί εἰσίν οἱ κλητοί, ὀλίγοι δέ οἱ ἐκλεκτοί». Ἀνάμεσα στούς ἐκλεκτούς, τόν τρόπο τῆς ζωῆς τῶν ὁποίων πρέπει νά ἀκολουθήσουμε καί ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, εἶναι οἱ ἅγιοί μας. Εἶναι οἱ δύο προστάτες τοῦ ἱεροῦ αὐτοῦ ναοῦ ἡ ἁγία Θεοπρομήτωρ Ἄννα καί ὁ ὅσιος Δαβίδ ὁ ἐν Εὐβοίᾳ, τοῦ ὁποίου τήν τιμία καί χαριτόβρυτη κάρα μετέφερε στόν ἱερό αὐτό ναό μέ πολλή ἀγάπη ὁ πανοσιολογιώτατος καθηγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς του καί ἔχουμε τήν εὐλογία νά βρίσκεται σήμερα ἐν τῷ μέσῳ ἡμῶν πρός ἁγιασμό ὅλων μας.
Καί αὐτοί οἱ δύο ἅγιοι, πού ἔζησαν σέ διαφορετικές ἐποχές καί σέ διαφορετικές συνθῆκες, ἐπέτυχαν ὅμως νά γίνουν ἐκλεκτοί τοῦ Θεοῦ καί νά κληρονομήσουν τή βασιλεία του, ἔχουν δύο κοινά χαρακτηριστικά, τά ὁποῖα συστήνουν καί σέ ἐμᾶς, ἀδελφοί μου. Τό ἕνα εἶναι ἡ μεγάλη πίστη καί ἀφοσίωση στόν Θεό, διότι χωρίς αὐτήν δέν μπορεῖς νά ἀφιερώσεις οὔτε τό παιδί σου, ὅπως ἔκανε ἡ ἁγία Ἄννα, οὔτε τόν ἑαυτό σου, ὅπως ὁ ὅσιος Δαβίδ, ὁλοκληρωτικά στόν Θεό. Καί τό δεύτερο εἶναι ὅτι ἦταν καί οἱ δύο ἄνθρωποι πολλῆς προσευχῆς. Μέ τήν προσευχή ἡ ἁγία Ἄννα ἀξιώθηκε νά γίνει μητέρα τῆς Μητέρας τοῦ Θεοῦ. Μέ τήν προσευχή ἀξιώθηκε καί ὁ ὅσιος Δαβίδ νά λάβει τή χάρη καί τή δωρεά τοῦ Παναγίου Πνεύματος καί νά φθάσει σέ δυσθεώρητα ὕψη ἁγιότητος. Τιμῶντας τους, λοιπόν, σήμερα, ἄς παρακινηθοῦμε καί ἐμεῖς ἀπό τή ζωή τους, καί ἄς μιμηθοῦμε τήν πίστη τους καί τήν ἐπιμονή τους στήν προσευχή· καί ἄς τούς παρακαλοῦμε, ἀδελφοί μου, διά τῶν πρεσβειῶν τους, νά συγκαταριθμηθοῦμε καί ἐμεῖς στούς ἐκλεκτούς τοῦ Θεοῦ καί νά ζήσουμε τήν ἀτελεύτητη χαρά τοῦ οὐρανοῦ.











