Οι μαθητές της Ημαθίας εκπαιδεύονται ως Βασιλικοί Παίδες

Μαθητές -πρεσβευτές μουσείων, μαθητές -μικροί αρχαιολόγοι, αλλά και μαθητές σε ρόλους “βασιλικών παίδων”, σε ρόλους που ο εντυπωσιακός και απόλυτα γοητευτικός μύθος της αρχαιολογίας μπορεί να προσφέρει στο πλαίσιο εκπαιδευτικών παιγνιδιών και προγραμμάτων, μετέχουν στην Ημαθία -τον νομό με την πλέον αδιάλειπτη ιστορία και διαχρονικό πολιτιστικό πλούτο στη χώρα- σε ένα ακόμη πρότυπο εκπαιδευτικό πρόγραμμα αρχαιογνωσίας. Μαθητές γυμνασίων και λυκείων του νομού «ορίζουν» από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο το θεσμό του «πρεσβευτή των μουσείων» στις σχολικές τάξεις, γνωρίζουν αρχαίες τεχνικές πηλοπλαστικής ιδίοις όμμασιν, αλλά και χερσί και με τη γνώση που θα λάβουν βιωματικά στις ανασκαφική διαδικασία, και σε βιωματικά εργαστήρια – camps, μαθαίνουν και μετατρέπονται σε πρεσβευτές της γνώσης τους προς τους συμμαθητές των ίδιων -και άλλων σχολείων της ελληνικής περιφέρειας (αλλά και στους γονείς τους) τις μεθόδους διαχείρισης ενός αρχαιολογικού χώρου (από τις ανασκαφές ως το καθαρισμό των ευρημάτων κι ως την ένταξή τους στο μουσείο).
Το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρουσίασαν από κοινού σήμερα, στο αμφιθέατρο του νέου κτηρίου του Πολυκεντρικού Μουσείου Αιγών, στη Βεργίνα, η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, Αγγελική Κοτταρίδη και η Αναστασία Μαυρίδου, διευθύντρια της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, μετά την υπογραφή σχετικού μνημονίου συνεργασίας. «Επειδή η “παιδεία” είναι η ικανή και αναγκαία συνθήκη του πολιτισμού και επειδή χωρίς παιδεία ούτε μνήμη ούτε αγάπη για τα μνημεία, άρα ούτε ταυτότητα μπορούμε να αποκτήσουμε, αποφασίσαμε να τολμήσουμε να πιάσουμε τον ταύρο από τα κέρατα… Πρόκειται για τη θεσμοθέτηση ενός μεγάλου στρατηγικού προγράμματος συνεργασίας για εκπαιδευτικές δράσεις και προγράμματα σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία της Ημαθίας με νέες ιδέες που θα λειτουργούν σε μόνιμη βάση, μετά την πιλοτική τους εφαρμογή» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κα Κοτταρίδη.
«Η αντιμετώπιση της αρχαιοκαπηλίας – φαινομένου παλιού όσο κι ο άνθρωπος – είναι πλέον ζήτημα παιδείας. Απαιτείται κατήχηση σχεδόν από την περίοδο της νηπιακής ηλικίας. Ισως θα έπρεπε να γίνουν επιβεβλημένες οι επισκέψεις των μαθητών, η συμμετοχή των ίδιων των κατοίκων των περιοχών στις ανασκαφές, η δημιουργία συνείδησης της “πνευματικής ιδιοκτησίας” και προστασίας του αρχαιολογικού θησαυρού» ανέφερε παλιότερα γνωστός καθηγητής αρχαιολογίας, σχολιάζοντας το φαινόμενο της αρχαιοκαπηλίας ως ένδειξη απόλυτης έλλειψης παιδείας των σύγχρονων Ελλήνων. Ηδη στα εκπαιδευτικά προγράμματα του Πολυκεντρικού Μουσείου Αιγών, στη Βεργίνα, αλλά και στο σύνολο των αρχαιολογικών χώρων και μουσείων της Ημαθίας, έχουν μετάσχει την τελευταία τετραετία περισσότερα από 33.000 παιδιά -μαθητές στην πλειονότητα τους δημοτικών σχολείων της περιοχής (αλλά και μαθητές σχολείων της χώρας στο πλαίσιο εκπαιδευτικών τους εκδρομών και επισκέψεων), καθώς και παιδιά προσφύγων που ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με τον εντυπωσιακό αρχαιολογικό χώρο και το μουσείο των Αιγών. 
«Με τη συμμετοχή μεγαλύτερων παιδιών – αυτών των γυμνασίων και Λυκείων στο νέο πρόγραμμα ευελπιστούμε όχι μόνο στην αρχαιογνωσία των νέων αλλά και την αύξηση του ενδιαφέροντος των νέων για την επιστήμη της αρχαιολογίας και γενικότερα τις ανθρωπιστικές επιστήμες» έλεγε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ.Κοτταρίδη. Το νέο πρόγραμμα θα αρχίσει να εφαρμόζεται σε σχολεία του νομού Ημαθίας από την ερχόμενη σχολική χρονιά και οι πρώτοι μαθητές που θα «υιοθετήσουν» έναν αρχαιολογικό σημείο ή εύρημα ή μουσείο και θα εξελιχθούν σε πρεσβευτές και «εξειδικευμένους» ξεναγούς για τους συμμαθητές ή τους γονείς τους των μουσείων και του αρχαιολογικού πλούτου της Ημαθίας θα «αποφοιτήσουν» το επόμενο καλοκαίρι.

Δημοφιλείς αναρτήσεις